sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ב' דוהם בישי א—לט , אכן יש טעם בדבר . שכן לפעמים מוטב להתמודד עם בעל תריסין מאשר להתעסק עם נמושות . וטעם נוסף , פשוט יותר , הוא שרושמו של דוהם ניכר היטב בחקירתו של ספר זה ודעותיו מהדהדות לעיתים קרובות בחקירתו ( לפעמים שלא בידיעת הלומדים ) עד היום . עם זה אין צורך לומר שאם הסכמתי עם חוקר כלשהו על סברה או דבר , הבעתי את ההסכמה בפה מלא . בספרים אחדים סקרתי את תולדות המחקר , וזאת כדי לחדד את שיקול הדעת ולהבהיר את העובדות . בספרים אחרים לא היה טעם לעשות זאת ואין התועלת שווה בטורח . ובדומה לחלק ב גם כאן , תכופות אנוס הייתי להתווכח עם דברים שאינם בהשגתו של הקורא עברית . הנני מקווה שלפחות מסרתי את הדעות-שכנגד בהקפדה ובדיוק . פרק א בחלק זה עניינו ספר ירמיהו , והבירורים העלו שהקאנוניזציה שלו היתה באמצע מאה ו' לפה"ס , לפני הכרזת כורש , כשהתורה עדיין היתה בשיעורה הדבטרונומי בלבד . ואילו ברקע הספרים יואל , יונה ומלאכי כבר מתקיימת התורה , כפי שמתברר , במלוא היקפה , כשהמקורות ס"י וס"א משולבים בה וגם המקור הכוהני נוכח בה . הרי תקופת זמן של כמאה שנה , שבתוכן נוצרו ספרי הנביאים ובתוכן נוצר תרי עשר וזה , כפי שמסתבר , לסירוגין ובהדרגה . אבל לא בתרי עשר היה העיכוב העיקרי בגיבוש האסופה הנבואית : ספר יחזקאל נאסף , ככל הנראה , לא לפני הפרק הראשון של התקופה הפרסית . אף-על-פי כן העדפתי להציע את הדיון לא לפי סדר כרונולוגי , אלא כסדר המקובל ( להוציא את ספר ירמיהו , שהושם בראש משום שבו טמון המפתח . ( בסדר המקובל דבקתי כדי שלא יהא הדיון בא בסירוגין וגם משום הנוחות . יש בחלק זה של המחקר כמה מקומות , שמוטב לו למעיין שיהא ספר תנ"ך מונח לעיניו כשהוא עוקב אחר פרטי הטיעון המוצעים שם . ואמר ר' מנחם המאירי בפתיחת פירושו על ספר משלי ( מהדורת מ"מ משי זהב , ירושלים תשכ"ט , עמ' ב : ( ' האמת אינו אלא אחד . ' ירושלים , אב תשס"ז

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help