sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

קטע אחר על ישראל ; אמנם הדוגמאות מסוג זה מעטות . ( מושג כזה הוא גם ההיפך מן הקודם , היינו : התפרקות של יחידות ( במיוחד כשהחלקים מופיעים עכשיו במקומות שונים בספר ; גם הדוגמאות מסוג זה מעטות , אבל יש להן , וגם לקודמות , משקל מכריע של עדות . ( המושגים הללו מושרשים בתנאים של איסוף והאיסוף הוא העשוי להסביר אותם . בתנאים של תוספות והרחבות אין לתופעות הטקסטואליות שביסוד המושגים הללו הסבר של ממש . חיבור החומר הנאסף והפיכתו לספרים קאנוניים נתפס לי לא כעשייה מקרית , עם מידה של שרירות , שכתוצאה ממנה נוצרה עירבוביה ובילבולת , לפי התפיסה השלטת . חיבור הספרים נראה לי כפעולה מושכלת , מכוונת , עם מודעות מלאה למבנה הספרים . מבנה הספרים נקבע לפי סדרות רצופות של יחידות מסוג אחד , סדרות הבאות בזו אחר זו וסוגיהן הם ארבעה לכל היותר , עד כמה שנמצא למאספים : נבואות פורענות לישראל , נבואות נחמה לישראל , נבואות על הגויים , סיפורים על הנביא ( הסדר לאו דווקא והוא יכול להשתנות . ( אם לא נמצאו למאספים כל ארבעת הסוגים הביאו רק שלושה סוגים , או רק שניים , או רק סוג אחד , כדוגמת נחום , שלא נשתיירו ממנו אלא נבואות על אשור ( וכבר היו שנחפזו להכתירו בשל כך כ'נביא לאומני . ( ' הסדרות קרויות לי אפוא 'חטיבות סוגיות , ' והעובדה שהן מסתמנות בכל ספרי נביאים אחרונים ( להוציא ספרים כיונה , יואל , מלאכי ) היא ראיה שאין למעלה ממנה לעצם קיומן . הקאנוניזציה של שרידי הספרות הנבואית היתה מפעל שנוסד על אמות מידה קבועות ומוצקות שתוקפן יפה לכל הספרים , מפעל אחד במהותו , מפעל מכריע בתולדות הדתות , שהניח אבני יסוד להתגלמות היהדות בהוויתה הבתר-מקראית . בדומה לחלק ב כך גם בחלק זה לא תמיד ולא בהכרח העדפתי את ההתייחסות למחקרים אחרונים על הישנים . שיטתי בהבנת חיבורם של ספרי הנביאים אינה דומה בעיקרה לדעותיהם של אלה ושל אלה . אבל דעתם של האחרונים עומדת תכופות בסימן של סחף פרוע , חסר מעצורים ( ראה , למשל , ספר ישעיהו א—לט . ( ואילו חוקרים קודמים , אף שהיו מרוסנים יחסית בהחלטות ספרותיות , הגזימו מאוד בקביעת זמנים ולא נרתעו מלמשוך דברים מספר ישעיהו א—לט , למשל , עד לימי החשמונאים ואף למטה מזה . השתדלתי , עד כמה שיכולתי מגעת , לבדוק את מירב הספרות העצומה שנכתבה על ספרי הנביאים , אבל גזרתי על עצמי להיות בררן בהפניות . ואם ימצא המעיין שהתעכבתי יותר מן השיעור הממוצע על דעותיו של

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help