sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שנקרא שמו על הספר . לטעמי היתה זו טעייה , חר-פעמית בעיקרה , שנקשרה באיסוף ואירעה בשעת האיסוף . לא היתה זו שרשרת של 'תוספות' והרחבות מידי ' עורכים , ' כפי שנוהגים להניח . וכבר עייפה הנפש מן הדיבור התכוף , הכפייתי , על עירך , 'ךדקטור , ' שצץ משום-מקום והוא אחראי לכל דבר , ואתה אינך יודע מהיכן מוכח קיומו ( אין בכך כדי לבטל סימני עריכה ברורים וגלויים שגם הם בנמצא . ( במילים אחרות , להוציא את ספר יחזקאל ( שהאופי המיוחד מאור של כתביו דחה חדירה של יסודות זרים לו וכל האינוונטר הספרותי הקרוי בשמו נראה כשייך לו , ( אין טעם להכחיש שספרי הנביאים משופעים למדי בדברים שאינם אותנטיים . אבל אין להיסחף בהכחשה כמעט-כוללת ( מעין מה שאירע בחקירת ספר ישעיהו ) וכל עוד אין ראיות לסתור מוטב להחזיק את הכתוב בחזקתו . הנחת המחקר השגרתי היא שבכל ספר קאנוני של נבואות יש 'גרעין' של דברים אותנטיים מידי הנביא , ועל זה נוספו , כאמור , הרחבות ותוספות ער שקיבל הספר את ההיקף והצורה שיש לו לפנינו . ההנחה היא שקיים מעין גשר דמיוני של דברים שבכתב , הנמתח מן הגרעין האותנטי אל הספר שלפנינו . הנחתי שלי היא , כנגד זה , שיש להבדיל בהחלט בין תקופת פעילותו הספרותית של נביא לבין האיסוף של מה ששרד מכתביו - בדרך כלל זמן רב , עד למאה וחמישים שנה ויותר לאחר תום פעילותו של הנביא . גזירת הגורל היתה שהמצאי של הכתבים הנבואיים יתמעט וילך עם הזמן . ואמנם להוציא את ספר ירמיהו ( שבהיותו נביא החורבן במובהק היתה האסכולה הדבטרונומיםטית כרוכה אחרי כתביו ושימרה אותם במידה מרובה , ( מה ששרד הוא לרוב חלק קטן בלבד ממה שיצא מידי הנביא - וספר תרי עשר , וגם יש' א—לט , הם העדויות לכך . להתמעטות המתמדת , שנתבקשה בטבע הנסיבות , עם שינויים מסוימים במהלך הזמן בצורת החומר הספרותי , הושם מחסום אגב יצירת הספרים הקאנוניים . מכאן ואילך נתקיימה הירושה הנבואית לדורות , כצורתה , ולפי ההיקף שנתפסה בו בשעת האיסוף . הנחת היסוד של איסוף שרידים כדרך לחיבור ספרי הנבואה הקאנוניים , השונה מן המקובל בשיגרה המקצועית , חייבה אותי ליצור מערכת שלמה של מושגים המיוחדים לעניין . מושגים כאלה הם 'קבוצת איסוף' ( של יחידות ספרותיות , ( 'מיקבץ של קטעים אחידי פתיחה' ( אני רואה מקרה כזה כמיקבץ , לא כיחידה אורגנית , במיוחד אם הקטעים עוסקים בעניינים שונים , ( 'קטע תועה . ' מושג כזה הוא 'איחוי של יחידות' ( זרות זו לזו , עד למקרים של הרכבות כלאים , כגון קטע אחד על יהודה

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help