sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה התפיסה שהונחה ביסוד חלק זה של המחקר , במקביל למה שהונח ביסוד חלק ב ושהוסבר בחלק א , הוא שספרי הנביאים נוסדו על איסוף כל מה ששרד , בפועל או לפי ההנחה , מדברי הנביאים הנוגעים בדבר ומכל הקשור בהם . לעתים קרובות לא היה זה איסוף ראשון . במיוחד בשלושת ספרי הנבואות הגדולים , ישעיהו , ירמיהו ויחזקאל , קדמו לו לאיסוף זה ליקוטים חלקיים ומיוחדים , שלא היתה להם יומרה של שלמות . אבל לאיסוף האחרון , המכוון כאן , היה אופי מקיף וכולל , באשר הוא נתכוון לכלול כל דבר שהיה בר-השגה ונקרא בשמו של הנביא . הנחת השלמות הטוטלית של איסוף זה קשורה באופי הקאנוני שניתן לספרים , וכפי שהדגשתי יותר מפעם אחת - על מנת כן הספרים הורכבו , כדי שיהיו במעמד קאנוני . כלל זה תקף גם לגבי תרי עשר , שאין לפקפק שהמכונס בספר זה הוא כל מה שהשיגה ידם של המאספים משם הנביאים המנויים בו . ואל יעלה על דעתך לומר , שיותר מן המובא בשמותיהם של עובדיה ונחום , או עמוס והושע , לא נתנבאו נביאים אלה כלום . תרי עשר הוא , כפי שאני מכנה אותו , 'ספר של שאריות' ועצם הופעתו לצד ישעיהו וירמיהו הוא עדות שאיסוף השרידים הוא שהיה ביסוד ההרכבה של ספרי נביאים אחרונים . האיסוף כגורם חשוב ביותר בעיצוב הספרים הקאנוניים הוא , לגבי דידי , עניין של יסוד - אבל היה עלי להמחיש ולהוכיח אותו בסבך הבעיות הספרותיות וההיסטוריות הגודשות את כל אחד מספרי הנביאים . היה עלי להראות שזה הפתרון הבלתי-נמנע לרובן של הבעיות והוא מושקע בתוך-תוכן . לפיכך בכל אחד מן הספרים היה עלי להתייחס אל הבעיות המיוחדות לו . וכך נתקבל מעין מבוא-על לספרי הנביאים הקאנוניים שלפנינו , שהם שבעה עשר ( כולל יש"ב וזכ' ט—יד ) ויותר . המעיין רשאי , כמובן , לדלוג אל הנביא שדעתו נתונה לו - אף שעניינים מסוימים ( כגון 'איסוף בדרגה שנייה , ' 'מיקבץ של קטעים ( ' מוסברים בפרקים הראשונים . האיסוף עלול היה להעלות , ותכופות העלה , דברים שאין להם שייכות לנביא

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help