sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הברית הזאת שואבים מחבריו של מקור זה את סמכותם המופלגת . כיוצא בזה , קודם שניתן לי לקבוע את זמן עשייתו של החיבור הדבטרונומיסטי , מקום עשייתו ומטרותיו , היה עלי להוכיח שאץ בחיבור זה יותר מעריכה אחת , לא שתיים וכל שכן לא שלוש , כדעת חוקרים מסוימים . בבדיקת הפתרונות השונים שהוצעו במחקר , לא תמיד ולא בהכרח ראיתי להעדיף את החדש על הישן . יש פירסומים שמקרוב באו ועיקרם רעיונות סרק , או היגררות אחרי אופנה שלא תארך זמן רב , ויש ( גם זה לא בהכרח ) פירסומים ישנים שלא התיישנו והצעותיהם עדיין ראויות לתשומת לב . במקום שראיתי שהצדק עם חוקרים קודמים לא היססתי לקבל את דעתם , אף על פי שלא התמידה במחקר . כך , למשל , הכרתי המלאה היא שצדקו החוקרים שמלפני מרטין נות כשתפסו את מקורות התורה כנמשכים לתוך ספרי נביאים ראשונים — אלא שאמת זו מחייבת תיקון בהגדרה השגורה של טיב המקורות ( ואת התיקון , הנראה לי בלתי נמנע , הצעתי בגוף הדיון . ( במקומות שנצרכתי לטעון נגד דעות מסוימות על מנת להפריכן , השתדלתי שלא לעשות הנחות , לא לעניין ולא לעצמי . כיוונתי את השגותי ישירות אל דברי החוקר הניצב כבר פלוגתא בדרכי , והעמדתי את הוויכוח על מישור אחד , למרות מחיצות הלשון . ברור לי שבשל כך הוכרחתי לפעמים לקיים ויכוח עם דברים שאינם בהשגתו של הקורא עברית . ועם זה , הנני מקווה שלפחות מסרתי את הדעות שכנגד בדיוק מירבי , ככתבן אף שלא כלשונן . כך , למשל , היה עלי לבחון היטב את השקפת נ 1 ת על החיבור הדבטרונומיסטי , שהשפעה מכרעת נודעה לה במחקר המודרני , וגם אנוס הייתי להשיג עליה מבחינות שונות . תקוותי היא שעל כל פנים ניתן לעמדותיו של נ 1 ת ביטוי נכון בדברי . ידיעה מוקדמת כלשהי של כמה מן העניינים שהדיון בחלק זה מתבסס עליהם עשויה להקל על המעיין . כזאת היא שיטת ההפרדה בין המקורות וכיצד היא מושגת . לא היה כאן המקום , וגם לא טעם , לייחד את הדיבור על הסברת השיטה , במיוחד משום שעיקרה נטוע בארבעת החומשים הראשונים ( שבמקצת הם מחוץ לעניין הנדון בחלק זה של המחקר ) וגם משום האופי ההתחלי של לימוד שיטה זו . ומכל מקום מסתבר שעל קורא בעל סברה לא יקשה לעקוב אחר קווי הטיעון , שלי ושל ההשקפות שאני חולק עליהן . בכמה מקומות נסמכתי על כמה מפירסומי האחרים ובמיוחד על ההכרות שהגעתי

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help