sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

ב ( התורה הדבטרונומית והחיבור הדבטרונומיסטי . ( החלק שלאחר זה יהיה ג ( ספרי הנביאים וחיבורם בשתי תנופות של איסוף . ( הדיון שלאחר מכן יעסוק בצירוף מקורות התורה האחרים ( ס"י , ס"א וס"כ ) למקור הדבטרונומי , היינו לס"ד , שבכך הגיעה התורה למלוא היקפה . וכן יעסוק הדיון באיסופם וגיבושם של רוב ספרי הכתובים , שבכך הגיע תהליך הקאנוניזציה לסופר . שינויי הצורה באסופה המקראית עד מוצאי ימי הביניים יהיו נידונים בחלק האחרון , כפי שתוכנן מראש . כל הנידון בחלק זה וכבאים אחריו שונה מן הדיון בחלק א , שהיה בין תחומי באופיו ונגע בהיבטים שונים של מדעי היהדות ואף של חקר הנצרות . כאן יהא הדיון ממוקד בחטיבות ספרות מוגדרות , בהסברת הרכבן , איסופן ומקומן בתהליך הקאנוניזציה של המקרא . אבל הבירורים בחלק זה וכבאים אחריו המשך ישיר הם להכר 1 ת שהגעתי אליהן בחלק א , ומוטב לעקוב אחריהם במחובר אל מה שהגעתי אליו בחלק הקודם . הבעיות הנידונות בחלק זה הן במוקד החקירה המדעית . חובה מוחלטת חשתי — ורצוי שכך יחוש גם הקורא — לבחון את הבעיות הללו בזהירות יתירה , בהקפדה ובדיוק . ומה גם שתפיסתי בכמה עניינים מרכזיים ( כגון האופי הקולקטיבי של מקורות התורה , הרכבו של החיבור הדבטרונומיסטי ) אינה בדיוק לפי השיגרה המקצועית , ובכמה מקומות קיימים בניסוח שלי שינויים לעומת המקובל ( המרחק בין האבסורדי לבין הנכון והמשכנע הוא לפעמים גדול למדי ולפעמים הוא פחות מכשעורה . ( חובת הבחינה הזהירה והקפדנית העמידתני בפני הצורך להיכנס בעבי הקורה של בעיות מסוימות ולהתעסק לפעמים , במיוחד בחלק זה הניתן לפני הקורא , במה שלכאורה יכול להיראות כפרטים של מה בכך ( כגון הכרעה בשאלת השייכות של כמה פסוקים , ואפילו של פסוק בודד , לאחד מן המקורות . ( דברים שכאלה יכולים להיחשב בזוטות , אבל לפעמים יש להם חשיבות להבנה נכונה של מהלכים גדולים ולהחלטה נכונה בעניינים כוללניים . חובת הבחינה הזהירה והקפדנית כפתה עלי גם את הצורך להקדיש בחלק זה עיון מדוקדק לבעיות שהן הקדמיות במהותן , או צדדיות לכאורה , אבל הבהרתן המלאה היא תנאי להסברת העניין שבמרכז המחקר . היה עלי , למשל , לייחד דיון מפורט להבהרת מושג הברית ורקעו הטקסי , וכל כך כדי להראות שכל תוכנו של ס"ד נשען על ברית שכרת משה בין ה' לישראל 'בעבר הירדן , בארץ מואב' ומן

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help