sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הנקוטה בידנו בהסברת הקאנוניזציה של המקרא . עם הצעת השיטה נייחד את הדיבור על כמה סוגיות , שהן מגוף בעית הקאנוניזציה של המקרא כפי שהיא מוצגת במחקר . אין אפשרות לדון בבעיה זו ללא פתרון מוקדם של המכוון באותן הסוגיות ( רובן תלמודיות באופיין . ( הבולטות בסוגיות הללו הן ההלכה בעניין טומאה הנמשכת על ידיים הנוגעות בכתבי הקודש , הדיבורים בספרות התלמודית על ניסיונות לגנוז ספרים מן המקרא , האיסור לקרוא ב'ספרים החיצונים' וטיבם של אלה , וכן שאלות מיוחדות כגון 'אלו חלוקות פנימיות נהגו בתרגום היווני למקרא , ' 'מה בץ נביאים לכתובים לפי השגת חז"ל , ' 'מה בץ נבואה לרוח הקודש . ' לשאלות מיוחדות אלו ניזקק אגב הדיחוי של תפיסה יוצאת דופן , שהסתמנה בטענותיהם של חוקרים מסוימים בשני דורות אחרונים . לדעתם הוגבל ה'קאנוך שבמקרא לתורה ( או לתורה ולנביאים ) בלבד , ויחד עם זה נצטייר להם תהליך הגיבוש של הקאנון המקראי בשינוי מסוים לעומת המקובל במחקר . ואף שלטעמנו לא תעמוד גם שיטה זו במבחן הביקורת , לא נפטור את עצמנו מלדון בה , ומה גם שהיא כרוכה בשאלות המיוחדות שהזכרנו , שהן מגוף בעית הקאנוניזציה של המקרא . חלק זה של המחקר , כמפורש בכותרתו , הוא אפוא אקדמות להסברת הקאנוניזציה של המקרא — בהצעת קווים כלליים ובבירור הסוגיות והשאלות הנזכרות ( התלמודיות ברובן , ( כדי להחליט אם יש להן או שאין להן שייכות לקאנוניזציה של המקרא . חלק ב יבחן את תהליך הקאנוניזציה של המקרא בהתגלמותו ההיסטורית : על שום מה נטמן גרעינו הראשון בהשקפות החוג הדבטרונומי , וכיצד יצא התהליך מן הכוח אל הפועל באסכולה הדבטרונומיסטית , ואחרי כן נתממש בהקניית מעמד קאנוני לשאר המקורות שהורכבו בתורה , ונמשך בחיבור שאר ספרים ( ה'כתובים , ( ' שמשעה שנתחברו נעשו קאנוניים , עד שהגיע התהליך לסופו . חלק ג ידון בגילגולים שעברו על האסופה המקראית משעה שהגיעה לגמר גידולה , וכיצד השפיעו הנסיבות ההיסטוריות והפליאוגראפיות המתחלפות על צורתה ועל חלוקתה הפנימית . פרקיו האחרונים של חלק ג יהיו מוקדשים לדיץ בצורת האסופה המקראית בתרגומה ליוונית , שכאמור , היתה לה היסטוריה משל עצמה . ואף ששלושת החלקים מצטרפים זה לזה ועושים חיבור אחד , יכול כל אחד גם לעמוד לעצמו . על מחקר זה בכללו אפשר לומר שהוא ביךתחומי וגם נשען על כמה דיסציפלינות ( במשמעות של 'שיטות חקירה , ' להבדיל מתחומי לימוד . ( בעיקרו

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help