sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

בצורה דרסטית , ולרוב אף להשבית , את כוחה של הנבואה . אלא שהתהליכים שהביאו ליצירתם של קאנונים בשלוש הדתות המונותיאיסטיות נשתנו זה מזה . במחקר זה נשתדל להראות שהתוצאות הדומות הושגו בדרכים שונות . במילים אחרות , הדמיון הטיפולוגי בץ הקאנונים של הדתות המונותיאיסטיות אינו ראיה שאותה השתלשלות היסטורית נתרחשה ברקע כל אחד מהם . לא זו ההנחה שעליה מבוסס המחקר המודרני של תהליך הקאנוניזציה של המקרא . הנחתו של זה היא שצריכה להיות אנלוגיה גמורה בין תהליכי הקאנוניזציה של המקרא ושל הברית החדשה , ושכל הגלוי לעין בתהליך השני מוכרח להיות מובלע בתהליך הראשון , 'המקביל , ' שהתרחש בישראל . שני עקרונות מרכזיים מסתמנים בתהליך הקאנוניזציה של הברית החדשה , ולגביהם אין ספקות : ראשית , עיקרו של תהליך זה היה ברירה מתמדת של ספרים מתוך מבחר רחב . ספרים הראויים זכו ונכנסו לקאנק וכל האחרים נשארו בחוץ . שנית , בכל מקרה היה מרחק זמן בין חיבורו של ספר לבין ההכרה במעמדו הקאנוני . ההנחה המקובלת במחקר המקרא היא ששני העקרונות נתקיימו במלואם גם בקאנוניזציה של המקרא . ואף שלגבי הברית החדשה אין לפקפק בנכונותם של שני העקרונות האלה , לגבי המקרא תהיה דרכנו מנוגדת בתכלית להנחה השלטת , שגם בתהליך הקאנוניזציה שלו כאילו נתקיימו אותם שני העקרונות . בפרקיו הראשונים של חלק זה של מחקרנו נשתדל להראות , שלפי הכלל , ובניגוד למקרה הברית החדשה , לא ברירה היתה בקאנוניזציה של המקרא אלא ההיפך מזה : איסוף של שרידים , או של מה שנראה כשרידים , מן התקופה שהיה חסד אלוהים שרוי בה על ישראל — איסוף בכמה תנופות , בזו אחר זו , עד שהוקפה האסופה במלואה ותמו כל השרידים . וכן נשתדל להראות , שלא שספרים שכבר נתחברו היו כאילו מונחים עד שעשאום חלק מן הקאנון , כתפיסה המקובלת במחקר . להיפך , רובם המכריע של ספרי האסופה המקראית , שהם ספרי כינוס , מלכתחילה לא נתחברו אלא על מנת להכיל את השרידים , ופעולת הכינוס היא שהקנתה לספרים את מעמדם הקאנוני . ברוב השרידים ( לא בכולם ) היתה קדושה עוד קודם שכונסו , אבל באותו שלב לא היתה זו קדושה קאנונית . ואילו עצם הכינוס בכל אחד מספרי האסופה המקראית פעל כדי לשנות את אופי קדושתם של השרידים — משום שרובם של ספרי האסופה המקראית מלכתחילה לא נתחברו אלא על מנת להיות במעמד קאנוני . בחלק א של המחקר , המוגש בזה לקוראים וללומדים , נציע את עיקרי השיטה

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help