sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

השאירו סימנים בצורתה של אסופה זו . סימנים כאלה הם , בין השאר : עצם הופעת המושג המספרי המדויק של 'כ"ד ספרים , ' הדגשת החלוקה הפנימית של האסופה לשלוש קבוצות הספרים של 'תורה , נביאים , כתובים , ' התקבצות תת קבוצות מיוחדות בספרי הנביאים ' ) נביאים ראשונים' לעומת 'נביאים אחרונים ( ' והכתובים ' ) חמש מגילות , ( ' הנצחת העורות כחומר הבלעדי לכתיבת ספרי התורה שבשימוש בית הכנסת , שימור צורת המגילה המיוחדת לספרי התורה שבשימוש בית הכנסת ( לעומת ההכרה , אמנם מודרגת ומהוססת , בכשרותו של הקודקס לשימוש ספרי הנביאים והכתובים במסגרת בית הכנסת . ( כל הסימנים האלה אין להם שום שייכות לתרגום היווני של המקרא , שכפי שנראה בהמשך מחקרנו היתה לו היסטוריה נפרדת לחלוטין משל המקור העברי ( והשפעה יתירה נודעה לו על צורת האסופה המקראית בלשונות המערב . ( בדרך כלל אפשר אפוא לומר , שהשלב הראשון , שלב הגיבוש של האסופה המקראית , הוא הפרק החותם את תולדות הספרות המקראית . ואילו השלב השני , שהתחיל עם השלמת האסופה המקראית במלוא היקפה ונפלג לשני מהלכים , הוא בבחינת פוסט היסטוריה של האסופה המקראית , בשתי צורותיה : במקורה העברי מכאן ובתרגומה ליוונית מכאן . תהליך הגיבוש של האסופה המקראית , שנתמשך על פני תקופת בית שני , לא היה סתם פעולת איסוף של שרידי יצירה של ישראל מימי זוהרו . אמנם תקופת בית שני תקופת מעבר מובהקת היתה , שצורת הקיום של הציבור היהודי נשתנתה בה מאוד , והלשון העברית שינתה את פניה ושימושה הלך ונתמעט , והיצירה המקראית היתה בקו של ירידה והתקרבה לביטול גמור . בנסיבות אלו טבעי היה שייעשה המאמץ לאסוף כל שריד שנמצא מתקופת המופת המתרחקת . אלא שבהקשר ההיסטורי המיוחד של ישראל קיבלה פעולת האיסוף משמעות דתית , ומן המדרגה הגבוהה ביותר . וכל כך , משום שהאסופה המתרחבת נתכוונה להיות כתבי הקודש , כלומר , הקאנון הדתי , של העדה שכל הוויתה תהא מתבססת על הנאמר בו . מבחינה זו היתה האסופה המקראית , כקאנון של מאמינים שהגישה אליו נתונה לכל אדם , תופעה ראשונה במינה בתולדות הדתות . אחרי כן חזרה התופעה ונשנתה בנצרות , ושוב באיסלאם , ונוצר הדגם המיוחד של 'דת של ספר , ' דת הבנויה על הכלל שדבר אלוהים ורצונו מובעים בכתבי הקודש שלה — כלומר , בספר , או בסדרה של ספרים , מוגדרים ומסוימים . ביהדות , וגם בדתות המונותיאיסטיות האחרות , עתידה היתה מציאותו של קאנון לצמצם

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help