sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אין ספק שגם בקרב התנועות והכתות המילנריות באירופה בימי הביניים היה המגוון גדול . בקצה האחד ניצבו ה'פרנציסקנים הרוחניים , ' ששיא פריחתם היה במאה הי"ג . רוב הסגפנים המחמירים האלה באו מקרב האצולה ומשפחות הסוחרים , שהיו המעמד השליט בעריה של איטליה . רבים מהם ויתרו על עושר גדול כדי להיעשות אביונים יותר מכל קבצן . את המילניום ראו בדמיונם בדמות עידן הרוח , שבו יתאחדו כל בני האדם בתפילה , בהרהורים מיסטיים ובעוני מרצון . בקצה האחר אנו מוצאים כל מיני תנועות וכתות מילנריות שהתפתחו בקרב העניים חסרי השורשים שבערים ובכפרים . אלה ודאי לא היו עניים מרצון וגורלם זימן להם חוסר ביטחון קיצוני ואכזרי . המילניום שלהם היה אפוא אלים , אנרכי ולא אחת מהפכני ממש . הספר הזה עוסק במילנריות ששגשגה בקרב העניים חסרי השורשים במערב אירופה למן המאה הי"א ועד המאה הט"ז , ובנסיבות שבהן נוצרה ופעלה . זה אמנם נושאו העיקרי אבל לא היחיד , שהרי העניים הללו לא הגו את האמונה המילנרית שלהם בעצמם , אלא קיבלו אותה מנביאים או ממשיחים מטעם עצמם . האנשים האלה , שרבים מהם באו מחוגי הכמורה נמוכי הדרגה , קלטו את רעיונותיהם ממקורות שונים ומשונים . מקצת ההזיות המילנריות מקורן ביהדות או בנצרות הקדומה ומקצתן הן פרי רוחו של אב המנזר יואכים מפיוךה , איש המאה הי"ב . עוד הזיות אחרות רקחו המיסטיקנים המינים חברי התנועה שנודעה בכינוי 'אחוות הרוח החופשית . ' הספר בוחן את נסיבות לידתן של האמונות המילנריות האלה ואת גלגוליהן במהלך מסירתן לעניים . עולם ההתעוררות המילנרית ועולם התסיסה החברתית לא התלכדו אפוא , אבל היתה ביניהם מידה רבה של חפיפה . לא פעם אירע שמגזרים מסוימים של עניים הלכו שבי אחר נביא מילנרי , ואז נמזגו בשאיפתם של העניים להיטיב את תנאי חייהם הגשמיים הזיות בדבר עולם של תום שישוב וייברא באמצעות טבח סופי , אפוקליפטי . הרשעים — שעמם נמנו תמיד היהודים , אנשי הכמורה או העשירים — יושמדו כליל , ואחר כך יקימו הקדושים — הם העניים שמדובר בהם — את ממלכתם , ממלכה נטולת סבל וחטא . המוני עניים שהזיות שכאלה מקננות בלבם היו נחלצים ויוצאים למבצעים גדולים , שונים תכלית שינוי מן ההתקוממויות הרגילות של האיכרים ובעלי המלאכה , שמטרותיהן היו מוגבלות ומקומיות תמיד . בפרק הסיום של הספר ניסיתי להגדיר את מאפייניהן של התנועות המילנריות האלה של עניי ימי הביניים , ואף טענתי שמבחינות אחדות הן מבשרות כמה מן התנועות המהפכניות הגדולות של המאה העשרים . אין מחקר מקיף אחר על התנועות המילנריות האלה בימי הביניים . הכתות הדתיות המובהקות יותר שצצו ונעלמו במהלך ימי הביניים אמנם זכו לתשומת לב רבה , אבל לא רבים עסקו בשאלה איך קרה , שוב ושוב , שבמצבים של

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help