sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כדי להגיע למסקנה בדבר ההלכה שיש לפסוק על פיה למעשה . כפי שנראה להלן , בדרך זו של יישוב הסתירות , ואגב קשיים אחרים שבקביעת ההלכה , באו לידי פעולת ברירה ולידי פרשנות , שחוזרת ומחדשת את המשא ומתן בבעיותיה השונות של ההלכה במקצוע זה . על שיטת עבודתה של פרשנות זו נלמד להלן . לפי שעה דיינו אם נקבע , כי המשא ומתן הפרשני הזה הולד ונמשך מדור לדור , ומתוך מסקנותיו אנו עומדים על יחס היהודי לגויים במידה שתודרך על ידי סמכותה של ההלכה . הרבה יותר קשה להגיע לתוצאות דומות בנוגע להשפעת התנ"ך והאגדה . היהדות האשכנזית לא פיתחה שום השקפה שיטתית בהערכת התנ"ך או האגדה . בדרך כלל נחשב כל מה שנתקבל במסורת אבות כאמת בעלת משמעות לגבי ההווה . לא היה עולה על הדעת לבטל את תוקפו של משפט או מאמר , אפילו בדברי אגדה , כדעת יחיד של בעל המאמר מתקופת התלמוד . השקפה כזו על האגדה הובעה לפעמים בימי הביניים על ידי חכמי היהדות הספרדית , עתים על מנת לדחות טענות של מתווכחים נוצרים בשעה שביססו אץתן על מאמרים שבתלמוד , ועתים מתוך ביקורת פנימית כלפי פרטים מסוימים במסורת האגדית . אולם יהודי אשכנז ראו בגישה כזו מעין אפיקורסות . ניתן אפוא לומר , שיהדות אשכנז קיימה וקיבלה עליה את המסורת המקראית והאגדית בנוגע ליחסי יהודים וגויים על כל פרטיה . אם הפרטים האלה לא עלו כולם בקנה אחד , ללא סתירה ביניהם , הרי הסתירות שביניהם לא תמיד נידונו ואף לא תמיד נגלו ללומדי האגדה . מכיוון שלא הוצרכו לדברי אגדה להסיק מהם הלכה למעשה , לא היה הכרח בהתאמה וביישוב הסתירות שביניהם . שאלות כגון אלו ! על מה נפלגו דרכי ישראל והאומות מיסודם / במה נבדלו במידותיהן ובאופיין ; מה יהיה גורל האומות באחרית הימים וכדומה , לא היה הכרח להכריע בהן . ואף על פי כן אין ספק שגם בתחום המחשבה העיונית מן הסוג הזה נהגו במידת מה של בדרנות ופרשנות . יש מאמרים שהיו קרובים ללב , ועל כן חזרו ונשנו , חזרו והובאו . מאמרים אחר- ם לעומתם נתעלמו מהם בשתיקה . לעתים אף נעשו נסיונות ליישב מאמרים הסותרים זה את זה . במקום שאנו מוצאים נםיונות כאלה , ודאי שלא יקשה לגלות את השקפת המחבר המציע את יישוב הסתירה . 2 עיין אנציקלופדיה תלמודית , כרך א , עמ' סב . כל המקורות המצוינים שם , המגבילים את תוקף סמכותה של האגדה , הם מתקופת הגאונים או מספרד . עיין גם יצחק היינמן , דרבי האגדה , ירושלים תש"י , עמ' ! 187 י . בער , תולדות היהודים בספרד הנוצרית , תל אביב תש"ה , עמ' 106 ( מהדורה שנייה , תשי"ט , עמ' . ( 91

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help