sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

וגויים , כפי שהתנהלה ליהדות אשכנז מן התקופה העתיקה . אולם במקום סיכום כולל של המסורת כולה מוטב שנעסוק בפרטיה בזה אחר זה , כפי שיעלו אגב דיון בבעיות התקופה הנדונה כאן . אין מסורת זו פשוטה וברורה / לא מבחינת תוכנה ולא מבחינת צורתה הספרותית . מבחינת הצורה יש להבחין בין מקורות שיסודם בתנ"ך' באגדה ובהלכה . שלושתם הכילו יסודות , שהיו עשויים להשפיע על היחס — הנפשי והמעשי —של היהודי לסביבתו . התנ"ו והאגדה מכילים את הסיפורים ההיסטוריים והאגדיים שיש בהם כדי לנמק את ייחודה של האומה היהודית משאר האומות . ממקורות אלה נתקבלו גם מושגי היםוד על המעמד הדתי והייעוד המיוחד של ישראל בהווה ובעתיד . ואילו דברי ההלכה שימשו מקור הוראה והדרכה בהתנהגותו של היהודי בפועל במגעו עם לא יהודים , במידה שנכרכה בו , במגעו זה , שאלה הלכתית , משפטית או מוסרית . אם אמרנו שיש להביא בחשבון את מקורות המסורת בהשפעתם על יחסי יהודים ולא יהודים , אין כוונתנו לומר שאנו רשאים להשתמש בספרות המסורת כבסיס למחקר היסטורי ללא הבחנה ביקורתית . לו באנו לסכם כל מה שנאמר בתנ"ך' באגדה ובהלכה בדבר היחס של יהודים לסביבתם הלא יהודית , מתוך הנחה שכל זה שימש יסוד בקביעת יחסם של יהודי אשכנז לנוצרים , היינו טועים ומטעים . סיכום כזה אף לא היה מעלה לנגד עינינו תמונה אחידה וברורה ) שהרי המסורת שהגיעה לידי יהודי אשכנז כבר היתד . מלאה סתירות , ואף אלמלא פעלו כאן גורמים אחרים , שמנעו את יהודי אשכנז מלמלא אחרי כל דברי המסורת כפשוטם וכמשמעם , הרי עצם חוסר העקיבות שבמסורת גופה היה מכריח אותם לנהוג בה מידת בחירה וברירה עד שיוכלו לנהוג על פיה . עלינו אפוא לקבוע תחילה בדרך הביקורת ההיסטורית מה היתה שיטת הברירה שיהדות אשכנז נקטה בה כלפי המסורת שבידה . במלים אחרות , עלינו לגלות אילו הם חלקי המסורת , הנוגעים ליחסי יהודים וגויים , שנשתמר בהם תוקפם המחייב , ואילו הופקע מהם תוקף זה באחת מדרכי ההפקעה ונשארו בבחינת הלכה ואין מורין כן . התשובה לשאלה זו פשוטה היא , ביחס , בנוגע לספרות ההלכה . מכיוון שההלכה היא החוק הדתי הקובע בחיי הציבור והפרט , ראו בעלי ההלכה שבתקופה כאחד מתפקידיהם העיקריים לברר את הדין המחייב בפועל בכל שאלה דתית שנתעוררה בימיהם . במקום שהמקורות ההלכיים סתרו זה את זה , או נראו כאילו הם סותרים זה את זה , צריך היה למצוא יישוב לסתירה ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help