sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

כמה צדיקים מודעים בתודעה רופפת תפקידם המיוחד , אולם אין הם מוכנים לגלות זאת לעולם . מתור כורח פנימי עונדים הם על פניהם את מסיכת הגשמיות וההמ 1 ניות כדי לכסות על האור הפנימי שבקרבם . ערכו של ה'הסתר / כפי שנקראת תקופה זו שלפני ה'התגלות , ' אין עיקרו הענווה הדתית , אלא נודעת לה , כאמור , משמעות של הכנה והתכנסות מיסטית הקודמת ליציאה לרשות הרבים . אדרבה המנהיג בכוח מגלה בהסתרו עזות נסתרת : פועלת כאן הדיאלקטיקה של ענווה וגאווה ספיריטואלית . ה'הסתר' של רבי ישראל בעש"ט , המוליד להתגלותו , מגלם בקרבו דרן חיים של ואגאבונד דתי . אך בגיל של ל"ו שנה נופלת המסכה ומחציתם השנייה של חייו נפתחת — והיא היפוכה של מחציתם הראשונה . אחרי 'התגלותו' משתנה עמדתו בחברה מן הקצה אל הקצה ; מי שהיה עד כה אדם בלתי מכובד בשולי החברה , ממיר את בדידותו ואלמוניותו במנהיגות חאריסמאטית . ה'התגלות' מקרינה בהקרנתה הפתאומית אל תוך החברה מד . שהיה תוכנו הגנוז של ה'הסתר . ' תיאור התפתחותם הביוגראפית ( הספרותית או המציאותית , או שתיהן כאחת ) של צדיקים רבים ניתן במסגרת זו , שנקבעה על ידי סיפור חייו של ר' ישראל בעש"ט , אלא שקיימת תת צורה לביוגראפיה האופיינית הנ"ל . המפנה הדראמאטי עשוי להופיע לא באקט ההתגלות אלא בחתך מהפכני בחיי האיש . לפי תבנית זו ור' יעקב יוסף מפולנאה אב טיפוס לצורה זו — תלמיד חכם שדרך חייו המתוארת או הנרמזת נתרחשה לפי דפוסי ההיים הנ"ל של רבנים ותלמידי חכמים , שלרוב היה מתנגד מובהק לחסידות ואף רודף לצדיק פלוני , ונכנס מכוח הנסיבות , או מתוך סקרנות גרידא , למחיצתו של הצדיק , והנה מתחולל בו המפנה בכל עוצמתו של משבר דתי : החכם התקיף יוצא מתוך הפגישה כחסידו הנכנע של הצדיק ההוא . [ ב ] ברם , תבנית זו של הביוגראפיה החסידית הטיפוסית אינה מתקיימת במלואה בסיפור חייו של ר' נחמן מברסלב : חסרה אצלו תקופת ההסתר הנגמרת במעמד ה'התגלות . ' ומכיוון שהיה נכדו של הבעש"ט , לא תצוייר כאן כלל תבנית של הפיכה ממתנגד לחסיד . עלייתו למעמד צדיק כאילו היתה בלי משים . אולם יש סימנים להרהורים של הסתר אצל ר' נחמן הצעיר , ולא קשה להניח שמוטיבים ספרותיים פעלו בהם לא פחות מחוויות אישיות : 'והיה רגיל לספר הרבה מענין מחשבותיו שהי' לו אז בימי נעוריו , בעת שעסק בעבודתו , שצייר בדעתו שאינו רוצה להיות מפורסם בשום אופן . ולא הי' רוצה להיות מקבל כלל . והי' לו כמה 2 עמדתי על כמה מנקודות אלו של הביוגראפיה הטיפוסית אשר לצדיק n Journal of , Semitic Studies כרך ג , ( 1958 ) עמ' . 208—205 3 ר"ל : צדיק . 'מפורסם' הוא שם נרדף בטכסטים אלו ל'צדיק . ' 'מפורסמי הדור' ( בליקוטי מוהר"ן תנינא , סי' א , אות ג ) הם צדיקי הדור , כעדות ההמשך שם 'מפורסמי ומנהיגי הדור' ; 'סכנה גדולה להיות מפורסם ולהנהיג העולם' ( שם , סי' יח ) פירושו : להיות צדיק ; המושג 'מפורסמים של שקר' ( שם , סי' סז ) פירושו ו צדיקים של שקר .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help