sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להרחיב את הדברים , לתת את המעמקים על ידי תיאורים או נאומים . כדאי לקרוא בעניין זה , ההבחנה בין דרך תיאור מעמקי נפש האדם בספרות היוונית לבין זו שבמקרא , בספרו של אריך אוארבך "מימזיס , " בפרק הראשון — "צלקתו של אודיסאוס . " זו הנקודה שבה מנסה הספרות העברית החדשה להעמיד לעצמה כלים אירופיים . אותה המסורת שמתחילה ביוון , בצורות שונות , עדיין היא מתגלגלת ונמשכת עד עצם היום הזה , ברומאן ואף באנטי רומאן . עדיין השאיפה היא לגלות את העומק של נפש האדם , את המסובך שבה r את היש שבה ואת ההעדר שבה . הספרות העברית החדשה , בשאיפתה לתכנים אנושיים נפשיים שיתגלו בצורה חדשה , מוכרחה גם היא לעצב אותם כלי הבעה ספרותיים הקיימים בספרות היוונית האירופאית . כדאי שאוסיף כאן הערת הבהרה מדוע אינני- מקבל את טענת המבקרים בעניין השבר הדתי המוסרי במובן היהודי היהדותי שחל בספרותנו . ספרות יפה מקיפה את כללות ההוויה האנושית ביחיד , בפרט . כמובן , דמות האדם בספרות כוללת בתוכה את כללות קיבוצנו . נפש היחיד הרי חיים בתוכה קשרים עם הטבע , עם האשה האהובה , עם המשפחה , עם החברה , עם הדת , בין לחיוב בין לשלילה . ממילא אין ספק , שהשאיפות השליליות או החיוביות , שאפשר לכנות אותן דתיות מוסריות , לעולם הן באות לידי ביטוי בספרות , כי היא מטפלת בנפש היחיד , ואינה יכולה להתכחש לכלל הקיבוצי , שנפש זאת נושאתו בתוכו בדרך הטבע . גם העניין הדתי המוסרי הוא אחד מן הארכיטי פוסים של נפש האדם , ועל כן הוא אחד מן הארכיטיפוסים גם בספרות . כלומר , משברים מוסריים דתיים חברתיים מתגלים בחוויות מוסריות דתיות חברתיות בנפש האדם היחיד . אך משברים אלה החולפים , המתחדשים , במובן הזה של חיי רוח , אינם ענייננו כאן . ענייננו בתחושת המשברים בספרות העברית החדשה , שהספרות חוזרת ודשה בה ומביעה אותה בכה ובכה , ותחושה זו קשורה בנסיו נותיה להעמיד עצמה על אותה מסורת ספרותית אירופית . שאיפות אלה של הספרות מתנגשות במציאות כבאבני נגף , והיצירה העברית ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help