sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היוונית איננו מרשה לעצמו להסביר את נפש גיבורו על רקע פעולות שונות שלו , אלא מניח לגיבור בעצמו לתאר ולספר ולגולל חלומותיו , ובנאומיו אלה הוא ממחיש את הדחוס בסיטואציה שאנו עומדים בה , ומביאנו להבנה עמוקה בסיטואציות קודמות , שהביאו לסיטואציה הח דשה ; וכך מתחיל הקורא להבין מדוע נתגלגלו הדברים כפי שנתגלגלו . כך נהג גם וירגיליוס שהושפע מהומרוס וחיקה אותו . אצלו נמצא תיאורים נאומים רבים אף יותר מאשר אצל הומר . המונולוגים מעמידים את הדיאולוגים באפוסים האלה , הם הנותנים את המעמקים שבאדם , לא את סיפור המעשה . כדאי לציין שברומאנים — אגב , זה הסוג הספרותי היחיד שלא היה קיים בספרות היוונית — מרשה לעצמו היוצר המספר להכניס , לפני הסיטואציה המתוארת , אחריה ובאמצעיתה , קטעים שאני מכנה מסאיים , ולהסביר לנו בהם מה פירוש מעשה זה שעשה הגיבור , או מה משמעותה של תגובת הגיבורה . ברומאן מרשה לעצמו המספר לבוא ולהסביר את המעמקים , ואילו האפוס נותן זאת על ידי נאומי הגיבור . ספרותנו שלאחר התנ"ן מסתפקת בעניין זה ברמזים קצרים . רמז בלבד על המעמקים מספק את הצורך בהבנת המעמקים לרוחבם ולעוביים . אפילו בסיפורי התנ"ך , שם נחשפים תהומות הנפש , נמסרים הדברים במלים מספר , במשפטים קצרים . אינני מתכוון לשירה , אלא לדרך הסיפור . בספרות שלאחר המקרא , בתלמוד ובמדרשים , צבורים חומרים לאלפי רומאנים ודראמות — אבל הדברים נמסרים בקיצור , בדרך הסתפקות במועט . רק דוגמה אחת : הסיפור על ר' עקיבא בזמן הגזירות , כשמוציאים אותו להורג וסורקין את בשרו במסרקות של ברזל . תמהים עליו תלמידיו שהוא מקבל יסוריו באהבה . ומה הוא משיב להם י "כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה 'בכל נפשך , ' אפילו נוטל את נשמתך , אמרתי , מתי יבוא לידי ואקיימנו , ועכשיו שבא לידי , לא אקיימנו " ? אילו בא אדם לכתוב על פי זה סיפור קצר , או דראמה , כלום אפשר להסתפק ברמזים ומשפטים קצרים כאלה ? מי שיבקש לכתוב על כך על פי המסורת של הספרות האירופית יצטרך

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help