sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שרובם חול' ובמקום צמצומה שם גדולתה — הגלים האדירים של חיי החול לא ישטפוה ולא יגרפוה . חלוקת רשויות זו , תחומי עשייה והשפעה אלה , שמוצאים אנו דוגמתם אצל כמה עמים אחרים בתקופות שונות של התולדה האנושית — לשון הכנסיה מכאן והלשונות העממיות של העמים השונים מכאן — לא היו עשויים להתקיים ימים רבים באומה כאומה העברית , שהאחדות — אחדות ההרגשה , אחדות המחשבה , אחדות העשייה , — טבועה בדמה : הרי היא טעם הויתה בעולם . קדושים הם לא רק חיי הנפש שבין האדם ואלהיו אלא קדושים הם כל החיים כולם , והיאך לפרנס את הקרעים האלה , את השניות הזאת 1 מכאן כל הנסיונות המרובים להפוך את השפות האחרות , שנתקבלו על ישראל מתחילה כלשונות חול , ללשונות קודש : היונית — עם תרגום התורה , הארמית — על יצירתה החשובה ביותר של יהדות הגולה ובמקצת גם של יהדות ארץ ישראל ! ונסיוו זה הולך וחוזר כל פעם בתולדות ישראל , עם התאזרחותה של הלשון החדשה ועם ספיגתה גם את הצד הייחודי שבקיום ישראל . מיונית לארמית , מארמית לרומאית , מרומאית לגרמנית , מגרמנית לשאר הלשונות של כל אומה וגזע . אי אוהל לשוני , שעם ישראל לא נתכנס בו , אי בית באומות , בית לתרבות , לאמנות , לרחש הנפש , שישראל לא חיפש בו מקלט לעצמו , לרוחו , לנשמתו ? בין חול לקודש של לשון — הקלע , שנקלעה בו נשמת ישראל בכל הדורות . זה יחסו של ישראל ללשון בכלל וללשון העברית בפרט . מכאן כל אותו סולם היחסים , שעמדנו עליו למעלה . שניות זו לא פסקה מישראל עד היום הזה . שני היסודות האלה התרוצצו בישראל והכריעו הכרעות זמניות , הכרעות ארעיות , בשנים ובדורות כתקונם — כלומר , בדורות , שהרגשת החיים העיקרית של ישראל לא שונתה ביסודה , היתה מלחמת הנפש מתנהלת בדרכים סלולות , כבושות על ידי נסיון דורות , בחשאי ובצנעה : הכוחות המקרבים אל המרכז , אל הלשון העברית , שהטילה את חותמה על כל זעזועי הרוח ועל כל רחשי הלב של ישראל , והכוחות הדוחים מן המרכז — אל לשונות אחרות , דרכי הרגשה ומחשבה אחרות , שמילאו תפקיד מכריע בחיים ולא בעיצוב הנפש — כאילו הגיעו לידי שווי המשקל , נתפשרו בתאים ממויימים שבנפש . פשרה זו ושווי משקל זה נקנו על חשבון הכוח היוצר הלשוני של העם , הם שיתקו אותו , ולא נתנו לו מזונות חדשים , שיש בידם להפרות הפראה חדשה . החוש הלשוני הישראלי — חוש נאה ואדיר בתחילתו — הלך ותש כוחו במלחמה זו , בפשרה זו , הוא קפא ונתאבן . וכך נמשכו דורות על דורות . עד שבאה הרגשת חיים חדשה אצל חלק מן

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help