sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יבשת אירופה . לימים הלך בדרך זו אף האיסלאם וכבש חלקים גדולים של העולם לו וללשונו , היא לשון ערב . אף לימי הביניים הנוצריים האירופאיים היתה לשון תרבות משלה , היא לשון רומא . הכנסיה הרומית נחלה מאת רומי לא רק את המנגנון המדיני אלא גם את המנגנון הלשוני האוניברסלי של אותם דורות . משזעזעה הריפורמציה הדתית באירופה את מוסדות שלטונה של הכנסיה הרומאית ונתחזקו הלשונות הלאומיות באה שעתן של האומות והלשונות החדשות להלחם על ההגמוניה . יצאה אספמית ( בימי גדו לתה של אספמיה כבשה זו כמעט את כל ארצות אירופה המשכלת ) ונכנסה צרפתית , ששלטונה רב היה במשך מאות שנים על כל הלבבות . לא יצאה עדיין מן העולם הצרפתית , ואנגלית כובשת והולכת את העולם כולו . מלחמת עולם של שרי האומות על שררה וגדולה היא גם מלחמה על התרבות ועל הלשון : עמים עולים על הבמה ויורדים , אף לשונות עולות ויורדות . והואיל ומעולם לא היו בגי ישראל כובשים מדיניים , ויצירתם המדינית אף בימי הגדולה לא יצאה מעולם מתחום מצומצם — אף לשונם לא יכלה לפרוש את כנפיה מעבר לתחום זה . ושוב : מעולם לא נצטיינו בני ישראל בכוח בנין ועיצוב צורה גדולים וכבירים . הטלת לשון על עמים שונים וזרים מחייבת כח ציביליזטורי גדול , כח מלכד ומאחד — וברשות זו תש כוחם של בני ישראל עם כל הכלים הגדולים , שחוננו בהם . גזירה היא , שיהא כיח מצוי שוקד על תיקונו אם במישרים ואם בעקיפים . הכוח האוניברסליסטי של ישראל בלשון נתגלה לא בקיומה של הלשון העברית ובהטלתה על האחרים אלא בפרישתם מן הלשון העצמית שלהם , בויתור על עצמותם הלשונית . ואלמלי היו נשמעים ליצר זה בלבד , ודאי שהלשון העברית היתה משתכחת בכולה מהם , אלמלי לא עמד הכוח המיחד והמקיים שבאומה , ששמר על עצמותה של האומה ולא נתן להם לכוחות הדוחים להשתלט על הכל : הכוחות המקרבים גדרו בעדם . כנגד המגמה של התפשטות מוצא אתה את מגמת ההתיחדות בלשון . כשם שכל אדם בעל שיעור קומה שקוד על שמירתה של אישיותו הלשונית בקול ובסגנון , אף צבור ואומה כך : שקורות הן במכוון ושלא במכוון על ייחודן הלשוני . הכוח האוניברסליםטי הנטוע בלב האומה התאמץ תמיד להסיר את עטרת ההוד וייחוד הנפש של הלשון , של הלשון בכלל , ולעשותה אסקופה נדרסת לצרכי שעה ויום ומסבות המקום . ואילו הכוח המייחד , המקיים , המצמצם בהיקף ומרחיב בעומק , הטיל קדושה בלשון העבר ושמר על המקום המצומצם , המופרש , המובדל : אין הקדושה אלא רשות מצומצמת של החייט

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help