sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לא חרבו — עדות לכך פרשת היצירה הישראלית הבאה — ועזיבה זו מה טעמה , מה מקורה שבנפש ?? על כרחל אתה אומר : יש בויתור לא ויתור ראשון זה על הלשון בשלמותה כדי להעמיד אותנו על אותו טיב אוניברסלי לאומי , הצובע את כל מהלכו ההיסטורי של עם ישראל בעולם העמים ובעולם הלשונות . היתר זה שהתירה התולדה הישראלית לישראל בחלופי לשון לא היה הוראת שעד . בלבד אלא סמל הוא לדורות לאוניברס ליסמום הפוך' שהחזיקו בו המונות ישראל בכל הדורות , בכל התרבויות והאק לימים השונים . מר . טיבו של אוניברסליסמוס הפוך זה ן אף בימי גדולתם לא העיזו בני ישראל להטיל את לשונם הם על העולם , אף על פי שרשות החיים , ההרגשה והמחשבה , שנגלתה בלשון זו , עתידה היתר . לכבוש עמים וגזעים שונים : בדת ישראל . ודאי : אין כבוש לשון בא אלא כתוצאה מכבוש מדיני . בידוע : לא עלתה הלשון היונית על כל שאר לשונות של עמי הים התיכון ולא נעשתה לשונה של תרבות הרוח אלא מיום שקם כובש עולם ראשון , הוא אלכסנדר מוקדון , והקים מדינה עולמית ראשונה . אותה שעה עמדו וקנו לשון יון כנעני צור וצידון , יושבי ערי החוף הסורי , מלכי ישראל ושריו , בית המלוכה של התלמיים , משכילי רומי , ולימים כל מלכות ביצנץ כולה . והמשכילים בימים ההם של כל השבטים והעממים , שנגעה בהם שפת יון ותרבותה , היו מתעמרים בעטרה זו של הלשון החדשה ומתבשמים מתרבותה . וגדול היה נצחונה העולמי של הלשון היונית מנצחונה של יון בפועל ממש : שאילו הנצחון המדיני היה נצחון לשעה ולא עבר דור אחד והממלכה העצומה של אלכסנדר נתפוררה פירורים פירורים , ואילו נצחונה של לשון יון היה רב דורות והאריך ימים רבים אפילו לאחר שממלכת יון עצמה ירדה גם בתחומיה הראשונים של עצמה . יצאה אתונה ונכנסה אלכסנדריה , יצאה אלכסנדריה ונכנסה קושטא והיו למטרופולין של הספרות היונית . הסופרים הגדולים של ישראל , פילון ויוספוס , כתבו את דבריהם יונית , כתבי האבנגל יונים נמסרו לעולם בלבוש יוני . פלוטינוס , ראש המדברים של הניאופלטו ניות , זו פילוסופיה שליטה בימי הביניים , לא היה יוני אלא מצרי , שלשונו יונית . מוצא אתה בספרות היונית המאוחרת שליחיהן ונציגיהן של כל האומות היושבות על חופי הים התיכון , ולפעמים מרובים אלה על בני יון מלידה ומעם . ואפילו מלך רומי נלכד ברשת הלשון היוונית <> קוסמת קסמים ; מרקום אברילוס כתב את דבריו יונית . כך היתה לשון יון לשוךהתרבות ליושבי הים התיכון ! ואם יון הקטנה לנצחונות עולם כף , האומה הרומאית הכבירה על אחת כמה וכמה . ממלכת רומי עשתה את הלשון הרומית מושלת בכפה בכל

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help