sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

א הכל מודים : אוהבים ואויבים כאחד , מודים עכשיו והודו בכל הדורות : היד . היו לישראל ה"כלימ" והרצון , המכשירים אותו להיות אומה אוניברס לית , שכל העולם מקומה וכל משפחות האדמה בית ייצרה ויצורה . היה היו הכלים ולא כל הכלים , הרצון ולא כל הרצון . מכאן כל טעמן ותוכנן של תולדות ישראל : על גילוייהן חוץ במרוצת כל הדורות , על נשמתן פנים , ועל טרגיותן , מוציאים אנו פרשה אחת מתולדות היאבקותם של שני יסודות אלה , פרשת הלשון , ונדרשים לזיקתה של האומה העברית ללשון בכלל וללשון העברית בפרט , כבר פרישה ראשונה , שפרשה האומה מלשונה , בגלות בבל , פרשה סתומה היא . אמנם לא ידעו העמים הקדמונים חרדה זו על הלשון , שמצויינים בה העמים החדשים . בדורות מופלגים היו העמים מחליפים את לשונותיהם בפחות כאב ויסורים מאשר עמי הזמן החדש . מלחמת לשונות , כגון זו שמלאה את כל חללן של ארצות מערב אירופה במאה הי"ט , לא היתה ידועה כלל וכלל לעמים העתיקים . גבר עם אחד על חברו וגבר גם על לשונו של המנוצח תגבורת ונצחון עולם . הנורמנים , למשל , היו מוכנים ומזומנים תמיד להחליף לשון בלשון : לא ראי לשונם בנורמנדיה כראי לשונם בסיציליה , ולא ראי לשונם בסיציליה כראי לשונמ בביצנץ . לא לכל מקום שהלכו הלכה לשונם עמם , אלא לכל מקום שבאו קנו את לשון המקום , נדידת לשון כובשת גזעים מרובים ושבטים אין ספור — אחד החזיונות הנפוצים ביותר בתולדות העמים מימות עולם . דת ואמנות מעורות יותר באדמת מכורתן מאשר לשון : כל רוח מצויה בין האומות מעבירה אותה שטחים עצומימ . ואף על פי כן פליאה היא פרישה זו של ישראל מלשונו עם גלותו הראשונה מארצו . הרי לא אומה צעירה הגלתה מארצה , שלא נתחשל אופיה , שלא נתחסן טיבה , שלא נתעצבה עיצוב דמות . הרי עם נדודים ראשונים לקחו עמהם אותם גוילים מועטי כמות ורבי איכות , שעתידים היו להטביע את חותמם המיוחד על כל התולדה האנושית , וגוילים אלה הרי פרושים היו לפניהם בלשון מסוימת , שנצררו בה דמותו , טיבו ואפיו של העם , והיאד פרשו הימנה 1 גינוי זה , שמגנה טשמברלין ( בעל יסודות המאה היי'ט ( " את " ישראל על בגידתו בלשון בימי גלות בבל , מוצדק במקצת . היאך גזה יראת הכבוד מפני הלשון , לשון נשמתם , היאך נתפשרו בקלות עם האסון הלאומי הזה ? אמנם גדולים היו הזעזועים , גדול היה הדכאון שדוכאו הגולים הראשונים , אבל הרי לא נסתמו מעינות היצירה , ומקורות הראיה , השמיעה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help