sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ייחודה של הפתיחתא אינו בצד הצורני בלבד אלא גם בכשרונו של הדרשן 'לחרוז' מעניין לעניין עד שהוא מגיע אל הנושא המבוקש , תוך שימוש במשחקי מלים , ניצול צלילים דומים ואסו ציאציות של מלים או של רעיונות וכיוצא באלו . אין ספק ששיטה זו של בניית הדרשה בעזרת גורמי שעשוע והפתעה היה בה כדי ליצור דריכות ועניין בלב הקהל . כי אף על פי שהציבור ידע מן הסתם , להיכן מבקש הדרשן להגיע בגלגול האחרון של דבריו , שכן גלוי היה איזו פרשה או איזה סדר נקראו בו ביום , הרי לא ידע , כיצד ובאיזו דרך ייצור הדרשן את הקשר המבוקש בין הפסוק שבו פתח לבין ראשית הפרשה , שבמבט ראשון היתד . חסרה לרוב כל נקודת מגע ביניהם — וזאת בכוונה תחילה . את התבנית מאפיין אפוא 'העוקץ' שבסיומה , שלקראתו מכוונת כל הדרשה כולה ; וככל שהמטרה שאליה רוצה הדרשן להגיע הולכת ומתקרבת , גוברת הציפייה מצד הקהל . אומנותו הריטורית של הדרשן מוצאת לה שדה פעולה דווקא בקירוב הדרגתי זר . של הרחוקים ; המעבר המוצלח מעניין לעניין — תוך הארד . הדדית של שניהם — הוא המעיד על כשרון הדרוש וחוש הצורה שבהם ניחן . לאור הנאמר ברור , שבראשה של הפתיחתא צריך לבוא הפסוק הפותח ( מן הכתובים , ( ולא הפסוק הראשון של הסדר , שאליו מוליכה הפתיחתא כולה ושבו היא עומדת להסתיים . אמנם בהרבה מדרשים , בייחוד בדפוסים הרגילים , מובא גם בראשית הפתיחתא הפסוק מן הסדר והוא מתקשר לפסוק 'הפותח' על ידי דיבורי הצער . קבועים , שהמצוי שבהם הוא 'זה שאמר הכתוב . ' ואף על פי שתופעה זו רגילה למדי , אין לראותה כמהותית ; כי לא זו בלבד , שהציטוט של התחלת הסדר או הפרשה בתחילת הפתיחתא חסר כשהיא מצוינת בכותרת כגון 'ר' פלוני פתח , ' ואף בפתיחתאות עלומות שם הוא נעדר בדרך כלל בכתבי היד , אלא הוא גם מיותר מבחינה עניינית וצורנית כאחת ואינו מוסיף לייחודה ולשלימותה של תבנית דרשנית זו , אלא גורע מהם . שכן אם תפקידה של הפתיחתא הוא לקרב את המאזינים בהדרגה אל גילוי הקשר ? 1 השווה : ח . אלבק , מדרש ויקרא רבה , ספר היובל לל . גינצבורג , ניו יורק תש"ו , עמ' כו ; הנ"ל , מבוא לבראשית רבה , ברלין תרצ"א , עמ' . 14 , 12

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help