sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הפתיחתא על אף האמור מזדקרת לפתות תבנית צורנית אחת , שבוודאי נוצרה מתחילתה לשמש בדרשה בציבור , היא הפתיחה או פתיחתא , המצויה בראש כל סדר וסדר ברוב המדרשים לספרי התורה ( וכן בהרבה מדרשים אחרים . ( פתיחתאות אלו — שמספרן במקורות השונים מגיע לאלפיים ומעלה — מהוות סוג צורני מובהק ומגובש בקוויו העיקריים , על אף הגיוון הרב המצוי בהן מבחינת התוכן ומבחינת פרטי המבנה כאחת . לכולן תבנית יסוד אחידה , אשר בד . משמש לדרשן כנקודת מוצא פסוק הלקוח ממקום אחר ( לרוב : מן הכתובים , ( ולא מאותה הפרשה הנקראת בהזדמנות אשר בה הוא משמיע את דבריו ושאליה מתייחסת דרשתו . מפסוק 'רחוק' זה הוא מגלגל ודורש עד שהוא יוצר קשר לראשית פרשת היום ומסיים בהבאת הפסוק הראשון שבה ( לעתים ו השני או השלישי . ( ואילו במדרשים ההומילטיים רוכז חומר לפרשות ולסדרים של קריאת התורה או ההפטרה של שבתות וימים טובים ; אין בהם פירוש רצוף של כל הספר המקראי , אלא כל חטיבה ' ) פרשה' או ' פיסקה ( ' מוקדשת לסדר הקריאה של יום מסוים , ובדרך כלל עוסקת בפסוקים הראשונים שלו בלבד . מכאן שהחומר ה 1 מ 1 גני במידה רבה ; כל הפרשה כולה עשויה לעסוק בנושא אחד , מגובש פחות או יותר , אם גם מבחינות שונות . אין להטיל ספק בכך , שעורכי המדרשים הדרשניים שאבו את 'גושי החומר' הללו בעיקר מן המסורת של הדרשה בציבור , ומשתקפים בהם אפוא דברים שהושמעו באוזני הציבור בשעתם . ברם ניתן לקבוע בהחלטיות , שאין זהות בין כל פרשה כזאת לבין דרשה מסוימת שנדרשה בעל פה . אלא הפרשיות הללו בנויות מחומר שמקורו בדרשות רבות ושונות באותו הנושא , והעורכים שאפו להרכיב מבנים חדשים משלהם , מקיפים יותר ומורכבים יותר ; ועל כך עוד להלן . לסוג זה של מדרשים שייכים מצד אחד מדרש ויקרא רבה ורוב מדרשי תנחומא ילמדנו לחמישה חומשי תורה ; ומאידך הפסיקתות הכוללות דרשות לימים טובים ולשבתות מצוינות בלוח השנה , המתייחסות לקריאות בתורה או בנביא של הימים הללו , היינו , פרשיות הלקוחות מספרים שונים של המקרא .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help