sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

יסממנים ריט 1 ריים אחרים שימשו בידיהם אמצעי למשוך את העם שיבוא לשמוע את דרשותיד , ם . בצדק העמידו חז"ל את 'בתי הכנסיות ובתי המדרשות' כנגד 'תיאטראות וקרקסאות' של העולם הרומאי ההליניסטי . ואמנם , אין ספק שעלה בידם להביא לידי כך , שרוב העם העדיף את הדרשה שבבית הכנסת על ההצגות והתחרויות שבקרקס ו ' 'ישיחו בי יושבי שער' — אלו אומות העולם שהן יושבין בבתי תרטיאות ובבתי קרקסיאות ... אלו ישראל שהן יושבין בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ... ( איכה רבה , פתיחתא יז . ( לפיכך , לא רק ערכה החינוכי של הדרשה כאמצעי ל'השכלת העם' היה בעל חשיבות מכרעת , אלא אף ערכה ה'בידורי ; ' דרשות אלו היו צריכות לספק לא רק הוראה והדרכה , אלא גם שעשוע והנאה אסתיטית . ואכן הצליחו הדרשנים במשך מאות שנים למשוך ולרתק את הקהל , ובעיקר את פשוטי העם ; ואילו בני משפחות מיוחסות סלדו לעתים מאופיר , 'ההמוני' של הדרשה ונמנעו מלבוא אליה ( גיטין לח ע"ב . ( קהל שומעי הדרשה השתתף בצורה פעילה , הביע את הנאתו או הפגין לפעמים את מורת רוחו ממאמציו של הדרשן . הדרשנים מצדם ידעו להשתמש בתחבולות שונות , בשעה שהרגישו שהקהל ' מנמנם' ושאינם מושכים את תשומת לבו ( ב"ר פ"נח . ג ו שהש"ר א . סד . ( הם אף הבינו שלא כל ביאור הולם כל קהל ; ודברים היפים לתלמידי חכמים אינם תמיד לפי רוחם של אנשים פשוטים ( ויק"ר ם"יח א . ( כוח המשיכה של הדרשה היה רב . דרשן מפורסם כשהיה בא לעיר , היו כל העם רצים לשומעו ( ירו' הוריות פ"ג ה"ז , מח ע"ב . ( אנשי כפר , שלא תמיד ניתן להם לשמוע דרשות , עשו סידורים מיוחדים , ובתוכם 'עירובי תחומים , ' כדי שיוכלו להגיע לעיירה הסמוכה , שבה נדרשה הדרשה : 'מתנה אדם על עירובו ואומר : אם בא חכם מן המזרח , עירובי למזרח ; מן המערב , עירובי למערב ; בא לכאן ולכאן , למקום שארצה אלך' ( עירובין פ"ג מ"ה . ( נהייתו של הקהל אחרי הדרשה בציבור ואחרי עולם האגדה , שהיה עיקר תוכנה ועניינה , ניכרת יפה באמירה זו : 'אמר ר' יצחק 1 בראשונה שהיתה הפרוטה מצויה < T \ T , אדם מתאווה לשמוע דבר משנה ודבר תלמוד ; ועכשיו שאין הפרוטה מצויה , וביותר שאנו חולים מן המלכות , אדם

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help