sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שעבדו ישראל , הרי גלוי וידוע היה , שלא זה היה הגורם לחורבן בית שני . אם במקרא נביאים זכוהנים הם מנהיגיו הרוחניים של העם , הרי בזמן הזה בטלה הנבואה וניטלה ההנהגה מן הכוהנים . אם הקרבנות הם הדרך לכפר על חטאים , הרי נחרב המקדש ובטלה העבודה . ואף בתחום האמונה הדתית נשתנו פני הדברים : לאור הסבל , הייסורים והרדיפות אי אפשר היה עוד להחזיק באמונה הבאה על ביטויה במקרא , שהצדיק בא על שכר מעשיו הטובים בעולם הזה ! ואכן , לא היססו החכמים לדרוש את הכתובים המדברים בכך כמכוונים לשכר ועונש לעתיד לבוא . 'טרף נתן ליריאיו יזכור לעולם בריתו , ' אמר ר' יהושע בן לוי : טירוף נתן ליריאיו בעולם הזה , אבל לעתיד לבוא — 'יזכור לעולם בריתו . ( ב"ר פ"מ , ב . ( לא בית המקדש וקרבנותיו בלבד מכפרים , אלא 'יש לנו כפרה אחת שהיא כמותו , ואיזו ? זו גמילות חסדים' ( אדר"נ , נ"א , פ"ד . ( קורח וחבריו לא מיחו על זכויות יתר של הכהונה בלבד , אלא ערערו על התורה ומצוותיה י וכל המורד בסמכותם של חכמי התורה , הרי הוא כקורח ועדתו . לא בצייתניותו המוחלטת של אברהם אבינו יש לראות את עיקר משמעותו של סיפור העקידה , אלא במסירות נפשו של יצחק שהיה מוכן להקריב עצמו על קידוש השם — דוגמה לדורות הללו , שרבים וטובים מהם נתבעו לתת את נפשם על התורה ומצוותיה בשעת השמד . על ידי פירושיהם אלד , למקרא ועל ידי נתינת הדברים עניין לנסיבות זמנם הצליחו החכמים בשתי משימותיהם כאחת : לתת תשובות לבעיות הבוערות של התקופה ולהוכיח את נצחיותה של התורה , שטעמה לא פג ושלא הכזיבה אף בעולם שונה ומשונה זה , הרצוף משברים . ברם חז"ל הבינו , שלא די בתשובות עיוניות ובמפלגה בדברים העומדים ברומו של עולם בצורה מופשטת . מן ההכרח לשוות לדברים הללו סגנון וצורה השווים לכל נפש . ואכן הלבישו את רעיונותיהם המפליגים והחדשניים בלבוש סיפורים וביאורים , משלים ומעשיות , והשכילו לפתח בדרשה בציבור , שהיתה מיועדת לשכבות הרחבות ביותר , קשת מגוונת של אמצעים ריטודיים , של המחשה ושל המחזה , כדי למשוך את לב העם ולהחדיר את הגותם לתודעתו . גם אמצעים חיצוניים , כגון שינויי קול ואפילו מעין משחק , כל שכן משחקי מלים , שעשועי לשון

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help