sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בגיבושו של ההומאניזם ד ) ספרותי של המאה הי"ח ועמוקה השפעתו על ההגות האסתיטית של מאתיים השנים האחרונות . אולם השפעתו בתחום ההיסטוריוגראפיה של האמנות עצמה היתה מצומצמת . במאה הי"ט נעשו תולדות האמנות מקצוע 'מדעי' גם מצד צורת המוסד , שניתנה להן ( מוקמות הקתיד ראות לתולדות האמנות באוניברסיטאות של אירופה , ( וגם מצד דרכן בשכלול שיטות המחקר . אולם התפתחות זו אינה מתרחשת בדרך כלל בכיוון התכלית , שאליה חתר וינקלמאן . ההיסטוריה של האמנות נחקרת ונכתבת עתה על ידי חוקרים בעלי מיתודה ביקורתית במקום 'החובבים' ( אלו . dillettanti בפשוטה כמשמעה של המלה , ( שהחזיקו בה בזמן הריניםאנם . אולם תבניות היסוד , שבאו בירושה מן הריניסאנס , נשארות בלי שינוי מהותי . הביוגראפיה של האמן נחקרת עתה על פי תעודות של הארכיונים ובעזרת הטכניקה של המחקר החדיש . באמצעות אותן חקירות ארכיוניות מנסים עתה לרדת לעומקן של בעיות כרונולוגיות סבוכות מאוד , מנסים , ובדרך כלל גם מצליחים , לקבוע את חלקם של האמנים השונים והיקף יצירתם . זו תקופתם הגדולה של 'האנ טיקווארים , ' שהיו בעלי אופקים רוחניים רחבים והשתמשו באותן מיתודות משוכללות לחקירת זיקותיהם של האמנים לזרמים הרוחניים של זמנם ואף לחקירתם של רחשי הנפש . בסופה של המאה הי"ט נראים סימני מפנה ראשונים . השאלה העולה עתה ניתנת לתמצית ניסוח זה : כלום אין השאיפה לאמת מדעית מקלקלת את ייחודה של האמנות ל כלום אין דנים על פי מגמה מדעית זו בתולדות האמנות כפי שדנים בהיסטוריה פוליטית או כנסייתית או בתולדותיהם של רעיונות ? בשנות השמונים והתשעים של המאה הי"ט עולה הנטייה וההכרה , שתהא ' היסטוריה של אמנות' שונה במהותה מן ההיסטוריה של כל תחום אחר . מבקשים עתה היסטוריוגראפיה של האמנות שתהא מעוגנת באופיה המיוחד של האמנות עצמה . במרכזה של התנועה הרוחנית , שביקשה לקיים שאיפה זו , עומד ןלפלין . ב הביוגראפיה של ולפלין ענייה מאוד באירועים . בחייו החיצוניים ובהתפתחותו הרוחנית ניכרת רציפות עקיבה , שהיסוסי נעורים אחדים אינם מפריעים , אלא רק מפרים אותה . נדודיו המעטים של הפרופיסור הבוגר והמפורסם אינם מהווים אף הם אירועים בעלי משמעות עמוקה בחייו ובהגותו . המעיין בספריו

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help