sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

קורותיהם של אופני הראייה [ על שיטת הסתכלותו של ו ל פ ל י ן בתולדות האמנות ] מאת משה ברש א משמעותה הגדולה של משנת ולפלין ובעיותיה לענייניהן אינן נגלות לעינינו במלוא מידתן אלא אם כן ראינו את מקומה הסגולי של משנה זו במסורת כתי בתם של תולדות האמנות . לפיכך אפשר שאין דרך טובה להעמיד את הקורא על מהותה של שיטה זו מלהסמיכה לפרקים , שקדמו לה בכתיבת תולדות האמנות . כתיבת קורותיהן של האמנויות הפלאסטיות היא מן העיסוקים הרוחניים , שעבר ארוך ועשיר להם מאחוריהם . ראשיתה בעת העתיקה , ובה הגיעה — כפי שמעידים השרידים שנשתיירו בידינו — למדרגה גבוהה . בזמנים הקרויים בפינו בשם 'ימי הביניים' נידונה אמנם האמנות בהקשרים אחדים ( גם מן הצד הטכני וגם מצד מקומה של היצירה האמנותית במערכי הפולחן , ( אולם היסטוריה של האמנות חסרה בהם . רישום תולדותיה של האמנות מתחדש בימי הריניסאנס , ומאז המאה הט"ז הוא קיים ברציפות עד ימינו . המתבונן בגלגוליה של כתיבת קורות האמנות אפילו התבוננות קלה שבקלה , על כורחו הוא מרגיש , כי מושאן של תולדות האמנות הלך ונשתנה בתמורות העתים . מה הוא מושאן האמיתי של תולדות האמנות ? מה בעצם עסקו של מקצוע זה ? מה הם האספקטים , שהוא מבקש לחקור ולכתוב ? לנגד עיניו של כותב תולדות האמנות עמדה תמיד שאלת טיב המושא . על שאלות אלה ניסו להשיב כפעם בפעם תשובה חדשה . משנת ולפלין זו משמעותה העיקרית , שהיא מגדירה הגדרה חדשה את עצם מושאן של 'תולדות האמנות . ' רישומה של הגדרה זו הוא אחד הקווים הניכרים ביותר בכל הגות שבאמנות .

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help