sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הספר הזה להעלות פרק של תולדות האמנות ; ואין הוא משתדל אלא להציב אמות מידה , שעל פיהן אפשר להגדיר בדרך מדויקת יותר את התמורות ההיסטוריות ( ואת הטיפוסים הלאומיים . ( ואולם ניסוח מושגינו הולם רק להתפתחותו של הזמן המאוחר . בשביל תקופות אחרות עלינו לחזור ולשנות ממטבעותיהם . ואף על פי כן נתברר , שסכימה זו כוח שימושה מגיע עד תחומיהן של האמנות היאפאנית ושל האמנות הצפונית העתיקה . יש טוענים : האומר שהתפתחות הדימיון יש בה חוקיות , הריהו כמבטל את ערכה של האישיות האמנותית ; זוהי טענה רופפת . כשם שכל גופו של אדם בנוי על פי חוקים כלליים , ואף על פי כן אין דבר זה מקפח את הצורה האישית , כן גם הסדר השורר במבנהו הרוחני של האדם אינו סתירה כלל לחירות היצירה . ואם שמעת אומרים , שמעולם לא ראתה העין אלא מה שהלב מבקש לראות — תאמין . ואין כאן שאלה אלא זו.- באיזו מידה נקבע רצונו זה של האדם על ידי הכרח מסוים ? ברי , ששאלה זו חורגת מתחום האמנות ונוגעת בכללם של כל החיים ההיסטוריים , עד שהיא יוצאת ומגעת אל תחום המיטאפיסיקה . בעיה אחרת , שלא נגענו בה בחיבורנו זה אלא ברמיזה ולא השלמנוה , זוהי בעית המחזוריות והרציפות . ודאי שבהיסטוריה לעולם אין לך דבר החוזר למקומו הראשון ממש ; אולם גם זה ודאי , שבכללה של ההתפתחות אפשר להבחין בהתפתחויות מסוימות , שמסוגרות הן בתוך עצמן ; ובקו התפתחותן של תקופות אלו נגלית הקבלה מסוימת . מן הבחינה שלנו , כלומר : מבחינת השתלשלות הסגנון של הזמן המאוחר , אין חשיבות לבעית המחזוריות . אבל הבעיה לעצמה חשובה , אלא שלא נוכל לדון בה מבחינת תול דות האמנות בלבד . וגם זו שאלה היא : פירותיו של אופן ראייה ישן , באיזה שיעור הם נעשים נחלת סגנונה של התקופה החדשה , וכיצד נמזגת התפתחות כוללת בהתפתחויות מיוחדות : שאלה זו צריכה תחילה בירור בחקר פרטים . בדרך זו אנו מגיעים לחטיבות בעלות מדרגות שונות . האדריכלות הגותית אפשר לראותה כחטיבה אחת , אולם כחטיבה לעצמה אפשר לראות גם את כלל ההתפתחות הסגנונית הצפונית שבימי הביניים — ואפשר להעלות את קו התפתחותה ולהגיע לתוצאות , שכוחן יפה בכל מקום . ולעצמו של דבר , הרי לא תמיד באד , ההתפתחות באמנויות השונות בזמן אחד : סגנון ארדיכלי

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help