sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה למהדורה השישית ספר זה שראה אור לראשונה בשנת , 1915 מופיע עתה בלא כל שינוי במהדורה השישית . תחת ההקדמות הארוכות של המהדורות הראשונות נסתפק כאן במשפטים מעטים בלבד . דברים שבאמת הנוסח הישן זקוק להם עכשיו לשם ביאור והרחבה , הגיעו במשך הזמן לשיעור כזה , שרק כרך שני לעצמו עשוי להפילם . וזה ייאמר לשם הדרכה כללית . 'היסודות' נולדו מן הצורך לתת בסיס יציב יותר לתיאור אופיה של דרך האמנות . אין כוונתנו לדון את ערכה ( דבר זה אין אנו נוגעים בו כאן כלל , ( אלא לתיאורו של אופי הסגנון בלבד . וראשית צורכו של תיאור זה הוא להכיר את התהוותה של צורת דימוי הפרט , שנזדמן לפניו ( ומוטב לומר צורות דימוי מצורות ראייה . ( ומובן מאליו , שצו רתו של הדימוי המוחש איננה דבר חיצוני ; יש לה חשיבות חותכת גם לגבי תוכנו של הדימוי . ולפיכך קורות מושגי ההסתכלות הם הם קורות הרוח . אופן הראייה , או כמו שאמרנו אופן הדימוי המוחש , אינו שווה בכל עת ובכל מקום j ככל דבר חי גם הוא מתהווה . יש מדרגות בדימוי , שההיסטוריון של האמנות צריך להשגיח בהן . מכירים אנו אופני ראייה עתיקים , 'לא בשלים ; ' ומצד שני אנו רגילים לומר תקופות אמנותיות 'מאוחרות' או ' שיא התקופה . ' אכן אין אנו רשאים לפרש את האמנות היוונית העתיקה , או את סגנון הפסלים שעל השער המערבי של שאךטר , כדברים שנעשו בימינו . תחת לשאול 'איך משפיעות יצירות אמנותיות אלו עלי ( על האדם בן דורנו ) ' ? ולמדוד את תוכן ההבעה שלהן על פי דבר זה , חייב ההיסטוריון לשוות לנגדו , אילו מיני צורות היו משמשות באותה תקופה . אם כך נעשה , נבוא לכלל פירוש אחר בתכלית . נתיב ההתפתחות של הדימוי המוחש אפשר לומר עליו כדיבורו של לייבניץ , שהוא נתון מראש 'בכוח ; ' אולם בפועל , בהשתלשלות המעשה , חלים בנתיב זה הרבה שבירות , עיכובים ושינויי צורות . ולפיכך לא זו כוונת

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help