sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

אמנותית רחבה איננה יכולה להתפתח במיטת סדום היסטורית . היא מותנית בראש ובראשונה בהבנת הקשר ההדוק בין לידתן של צורות ספרותיות לבין תנאי המקום והזמן ומושגי החברה שבתוכם ומתוכם הן מתפתחות . לדעת הלקין , אם משהו פגום בספרות ההשכלה בעיני הקורא בךדורנו , פגם זה איננו נעוץ בדידאקטיות שלה או בצמצום נושאיה , כי אם בערכיה האמנותיים , ברפרזנטאציה ( בהיגד ) שלה — תולדה בלתי נמנעת של מקום וזמן ומצב חברתי . הסיבה להפרזה הרגשית ( הפאתוס ) בספרות זו נעוצה בעובדה שסופרי ההשכלה יותר משתיארו את העולם מסביבם תיארו את התפעלותם ממנו — אם לחיוב ואם לשלילה . בשני המקרים התוצאה — הגזמה רגשנית . עם זאת , זהו פאתוס כן ולא מזויף , ביטוי נאמן לאופן ראייתם את העולם ולשאיפתם הנלהבת של סופרי ההשכלה — פאתיטית אפילו בשעתה , על אחת כמה וכמה בעינינו — שהיו ראשונים , כתנועה ספרותית , ליציאה לעולם הגדול , ראשונים להתלהבות לקלוט את העולם קליטה רחבה ככל האפשר כדי להעשיר את חיי האדם היהודי . והוא הדבר באשר לספרות חיבת ציון : הלקין מפריך את הדעה הרווחת , שספרות חיבת ציון , היתה 'פרק ביניים' בלבד — כביכול פרק סנטימנטאלי דל באיכותו ובכמותו — בספרות העברית החדשה . לדעתו , גם בשירת חיבת ציון גם בסיפורת שלה — בסיפור הקצר בפרט — הושגו לראשונה הישגים אמנותיים שהבשילו בדור ביאליק . וממילא מתגלים בפרק זמן זה ( שבו חלה גם ראשיתו של 'המהלך החדש ( ' גם הישגי ספרותנו בהתהוות הסגנון העברי 'הסינתיטי , ' שאליהם היא מגיעה לאחר מאבקים קשים בתקופת ההשכלה לדורותיה , החל ברמח"ל . אכן , כפי שמטעים הלקין , היה רק סוג ספרות אחד , שמתחילתו היה סינתטי בסגנונו — הלא הוא סוג החיבור הדיסקורסיבי , המסאי : סוג זה ממשיך להיות מה שהיד , בספרותנו המסורתית במחקר ובפרשנות , ב'פוסקים' ובאגרות קודש וחול , ומכאן לשון הפרחה , לדוגמה , של ש"ד לוצאטו ( שד"ל , ( י"ב לווינסון ( ריב"ל , ( וגם של א"א קובנר וא"א פאפירנא . נפתלת יותר היתה ההתפתחות של לשון השירה מרמח"ל , נ"ה וייזל , דרך אד"ם הכהן לבנזון ומיכ"ל עד י"ל גורדון ( יל"ג ) וש"ל גורדון ( של"ג ) ומ"צ מאנה , ורבים אחרים . אך הנפתלת ביותר היתה דרך התפתחותו של הסגנון הסיפורי , אם כי טועים מאוד אלה הרואים אותו כ'לשון המליצה . רק בחיבת ציון נעשה הסגנון העברי 'סינתיטי' — סגנון המסתגל לא רק לריאליזם , אלא גם לאינטרוספקטיביזם בתולדות הסיפורת העברית . האין הישגים אמנותיים אלה הישגים אובייקטיביים מרשימים , כאשר נקודת המבט איננה צרה וסובייקטיבית , כי אם רחבה ואובייקטיבית 1 הרי יש להבדיל בין ספרות יפה , שנשארת בתחומי ספרות בלבד , לבין ספרות יפה , החורגת מתחום האמנות לתחומי החיים — זו שנוסף להיבט האמנותי האסתיטי האוטונומי של יצירותיה , היא מהווה גם כוח תרבותי חברתי .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help