sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

החיפוש הקדחתני של סופרי ההשכלה וחיבת ציון אחר צורות חדשות מתרחש בתוך 'ההתפוצצות ההיסטורית הגדולה' של החיים היהודיים . חיפוש זה לא היה עניין אסתיטי בלבד ; מקורו בצורך לשוב ולהגדיר אם מצבו הקיומי והחברתי של היהודי בעולם משתנה 1 בעולם שאין בו יותר ודאות ובטחון , אבל יש בו עושר תרבותי רב ואפשרויות חדשות ומגוונות לארגון מחדש של צורות הברה ושל צורות תרבות . להלכה נכונים הדברים לגבי מצבו של כל אדם בעת החדשה , אך למעשה תקפים הם במיוחד לגבי מצבו של האדם היהודי , שמאז האמאנצי פאציה נפתחו אפשרויות חדשות , אם גם פרובלמאטיות , להשתלבותו בחברה הכללית , תחילה באירופה ולאחר ^ מכן גם באמריקה . מחירה של השתלבות זו היה כבד , לעתים כרוך בטשטוש הזהות העצמית ההיסטורית , בערעורה , ואפילו באובדנה . הספרות העברית החדשה נתבעת מראשיתה להתמודד עם משבר מורכב ומקיף , פנימי וחיצוני כאחד , בתולדות ישראל . כך נעמדת במרכזה של ספרותנו החדשה , מלכתחילה , הדילמה הידועה : ההיסחפות בזרמי החיים האירופיים החדשים מאיימת לטשטש את עצמיותו העממית ההיסטורית של הקיבוץ היהודי , אך בו בזמן היא היא גם הנקודה המעשירה את חייו — דילמה כמעט ללא מוצא החוצה את ספרותנו , את חיינו : העולם הגדול שוב איננו רק שלילי , זר ועוין , כי אם גם אנושי , נאור ומעשיר . לכן , החל מהשיעור הראשון הניתן כאן , וכלה באחרון , מופיעות ספרות ההשכלה וספרות חיבת ציון , לא כעבר , ואפילו לא בתחנת מעבר , כי אם כפריצת דרך המעמידה סימני שאלה מאז , מאז ' ועד היום , כן כן , עד היום ... עד היום' — הלייטמוטיב של הלקין . היהודי היוצא לעולם הגדול — מה יהא על זהותו ? על גורלו ? האין זו , עדיין , עד היום , השאלה היסודית — שאלת ראשית ואחרית י בספרות העברית החדשה — במקום שבו מתנסחת השאלה הזאת בכל חריפותה , בכל תהיותיה ופיתוליה — מאחורי כל שברי התשובות , מעמיד הלקין תשובה ממין השאלה ו ייחודה של הספרות העברית החדשה מראשיתה — סובר הלקין — בהיותה חדורה בתחושת אחריות לאומית היסטורית מקיפה לגבי גורל העם היהודי כולו באשר הוא ; לגבי עברו , מציאות חייו בהווה ועתידו . כאן עובר ' קו פרשת המים' בין הספרות העברית החדשה לבין ספרות הנכתבת על נושאים יהודיים בידי יהודים בשפות אחרות , לרבות ביידיש . אף זו האחרונה עיקר התעניינותה בבעיות המיוחדות של האוכלוסייה היהודית בארץ שהיא נכתבת בה , בעוד שהספרות העברית , בכל תחנותיה , עיניה פקוחות למתרחש בחיי העם כולו באשר הוא . מכאן הראייה ההיסטוריוסופיה , לעתים נאיבית , לעתים מפוכחת , המצויה בכל מה שנכתב בה — בשירה , בפרוזה , במסה ועוד . בשיעוריו מערער הלקין על כמה הנחות מוטעות לגבי מהותה של ספרות ההשכלה וספרות חיבת ציון : שכל דור ודור אכן רואה את הספרות קודם כל כפי שהיא ניתנת לו על ידי סופריו ובני זמנו , זו תופעה טבעית . ואולם , הבנה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help