sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

ההשכלה . שיעוריו של הלקין ניתנו לא רק 'אחרי' קלוזנר , כי אם גם 'אחרי מות' עולם שלם , ' אחרי מלחמת העולם השנייה , אחרי חורבן אירופה וחורבן המרכזים היהודיים שבה , על כל הכרוך בכך . אלה שנים שבהן הולכים ונחשפים ממדי השואה , ועמהם מחריפות השאלות על גורל העם היהודי , על קיומו , על מקומו ועל תרבותו . אלה גם השנים של הקמת מדינת ישראל וביסוסה , ושל החרפת העימות עם העולם הערבי . כלומר , עולם של שינויים דראסטיים , של סתירות ותהיות על ההווה ועל העבר , של שאלות נוקבות על הדרכים ועל הכיוונים של העם ושל תרבותו . ' אומה זו — שבמשך שבעים שנה לערך ( 1950—1880 ) עוקרים שני שלישים שלה ממקומם ההיסטורי העממי ומתפזרים בארצות שונות , בנות תרבויות שונות , עקירה שיש בה כדי להפוך את מבנהו התרבותי הרוחני של העם כולו , ואף להעלות ספק בדבר המשך קיומו כעם — אומה זו כולה מה תהא עליה בחומר וברוח — ' ? שואל הלקין . את התשובות הוא מחפש ביצירותיה של הספרות העברית החדשה מראשיתה , ובראש ובראשונה — בכל מה שנכתב בספרות ההשכלה ובספרות חיבת ציון , שכולה לדידו היא בבחינת 'כתובת שעל הקיר , ' ספרות הרושמת — כדבריו — רישום סיםמוגראפי את רעידת האדמה תחת רגלי העם זה כמאתיים שנה . שיעוריו של הלקין אינם בבחינת סיכום , וגם לא תולדות במובן המקובל . ראוי לקרוא בהם כבתרשימים של כיווני פעולה בעולם הנתון לשינויים ולסתירות , במציאות ששוב אינה מוגנת על ידי ערכים מסורתיים מוחלטים , אלא נתפסת כהוויה יחסית , רופפת ומלאת חרדות . את גישתו של הלקין מאפיינים תהייה עצמית וביקורתית נוקבת , היא מתווה סימני דרך לשואלים לשורשי התופעות של הספרות העברית החדשה — למגמותיה , לתהליכיה , לכשלונותיה , ביתר דיוק — לעכבותיה ולהישגיה . אליבא דהלקין , מי שמבין את התסבוכת החברתית התרבותית שלתוכה נקלעה החברה היהודית בעת החדשה , רק הוא מסוגל להבין את קווי התפתחותן של צורות חדשות בספרותנו החדשה . ללא הבנה היסטורית סוציולוגית , אי אפשר כלל להבין היכן , למשל , ומדוע מתפתחים סוגי השירה השונים ; או מדוע מופיעה הסאטירה בגאליציה בזמן שהיא מופיעה ; מדוע מתפתח הרומאן בתחום המושב של הקיסרות הרוסית , והביקורת — באיחור רב בהשוואה לספרות העולם בליטא . כוחות היסטוריים — לאו דווקא כוחות ספרותיים טהורים — פועלים בכל תחנותיה של הספרות העברית החדשה ומשפיעים על כיווני התפתחותה . מכאן העול ההיםטורי הסוציולוגי הכבד , שבנשיאתו נתחייבו תלמידי הלקין , משיעור לשיעור , ומשנה לשנה , באינטנסיביות הולכת וגדלה : בארון ודינור , גרץ ומאהלר , לשצ'ינסקי ורופין — שבכתביהם חרשנו במקביל לכתבי אריסטו וקרוצ'ה , שילר ושלי , באורה , וולק וורן , ווימסט ואחרים .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help