sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

משימה ריניסאנסית נטלו על עצמם סופרי ההשכלה : לגלות את יופיו של העולם היהדותי לעצמם ולזולתם — לעולם היהודי ולעולם הלא יהודי — ולשוב ולשלבו בחיים היהודיים בהווה . זאת , כדי לעצב דמות אידיאלית של אדם יהודי שיהא מקפיד על צורתו , על תרבותו — הווה אומר , גם על החוקים הנכונים של הלשון ושל הצורות הספרותיות — ושיהא גם בן בית בתרבות הכללית < משימה ענקית ובו בזמן גם נאיבית מאוד , שכן בראשית דרכה לא העריכה ספרות ההשכלה הערכה נכונה את משקלם של גורמים חברתיים היסטוריים מכריעים . התוצאה — הניגודים והקרעים של ספרות ההשכלה וספרות חיבת ציון מרובים יותר ממה שנוהגים לייחס להן . עם ספרות ההשכלה וספרות חיבת ציון מתחילה ספרותנו החדשה את » סעה הדראמאטי והגורלי בתוך המבוך הכללי , האינסופי של העת החדשה . מכאן המאמץ ההירואי שלה , לרוב גם הטראגי , למצוא את סימני הדרכים ליהודי השואף לצאת לעולם הגדול ולמצוא בו את מקומו . מכאן הנסיון , מרובה ההישגים והכשלונות גם יחד , להקים גשר שיחבר עולם חדש אל עולם ישן — גשר נטוי לא פעם על פני תהום נפערת — גשר שיאפשר חיבורים בין תרבות סגורה לבין תרבות פתוחה , בין מחויבות כלפי מסורת עם לבין רצון להיות שייך למקום ולזמן — לאירופה . היה זה תהליך אופטימי בראשיתו , שהלך ונעשה פסימי בשלהי ההשכלה ובספרות חיבת ציון , וטראגי בספרות התחייה . קווי ההתרקמות של תהליך זה משורטטים בבהירות רבה בשיעורים שלפנינו . [ ב ] פרופסור שמעון הלקין בא לחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים אחרי פרופסור יוסף קלוזנר . גישתו של קלוזנר לספרותנו החדשה , כפי שנתנסתה בהרצאותיו , התבססה על הידע הספרותי הבין ביבליוגראפי העצום , שניתן היה לגלות עד זמנו , והוא אסף , אירגן וסיכם אותו בספרו המונומנטאלי 'ההיסטוריה של הספרות העברית החדשה . ' זוהי גישה המבארת ומסכמת תקופה עשירה ומעניינת בספרותנו לאור השקפת עולם הומאניסטית אופטימית , האומרת בטחון באדם , בתרבות ישראל , בנצח ישראל , במזיגה בין יהדות לאנושיות , בתחיית ישראל בארצו , ובחלקה המכריע של הספרות העברית החדשה בתהליך התחייה הלאומי . ספרו של קלוזנר שייך למסורת המפוארת של ספרי 'תולדות הספרות' שנתחברו בארצות ובתרבויות שונות במאות התשע עשרה והעשרים , והמשותף להם — אמונה עמוקה בתרבות האנושית , בשכלו של האדם ובשאיפתו להשתל מות ולהתקדמות , ותולדות הספרות הן אחת ההוכחות לכך . ספריו של קלויזנר היו בגדר חובה לתלמידי הלקין קודם כל בזכות עצמם ולאחר מכן כ'צד' שהלקין חלק על כמה מהערכותיו האסתיטיות לגבי ספרות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help