sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

ספרות ככוח תרבותי חברתי מאת ציפורה כגן [ א ] התמורות החריפות במצב הכלכלי י חברתי של המרכזים היהודיים באירופה ( גרמניה , הולאנד , גאליציה , ליטא , פולין ואוקראינה ) למן המאה התשע עשרה niTOjm סימני שאלה על צורותיה המסורתיות של התרבות העברית , הווה אומר , על אורחות חייה הישנים . המציאות החדשה מביאה לרחוב היהודי גורמים חדשים — אמאנציפאציה , אוניברסאליות , חילוניות , השכלה ואמנות — ותובעת הגדרה חדשה למיהות האדם היהודי ולתרבותו . השאיפה הקיבוצית להפקיע עצמה מצורות מסורתיות ולעצב לה צורות חדשות בכלל , ובספרות בפרט , פירושה תחושת חיים חדשה , ששוב אינה מסתפקת בישן . הספרות — כחלק חשוב מן הכוח התרבותי המנסח את אופי המציאות המשתנה — נתבעת להגדירו תוך כדי התהוותו , שהרי ייעודה של האמנות הוא מסירת המתהווה ולא מסירת הנתון בלבד . כוחה — לקלוט את המציאות המתהווה קליטה ראשונה , לצור לה צורה , היינו , להביאה לידי גילוי אמנותי , ובתוך כך לפענח את משמעותה . ואכן , סופרי ההשכלה — ראשונים להרגיש , להבין ולנסח את המציאות החדשה , לצור לה צורה ולהביאה לידי גילוי אמנותי — הם גם ראשונים לעסוק באורח שיטתי בשאלות ביקורת חברתית ואמנותית , וראשונים לעצב צורות ספרותיות חדשות : אפוס ודראמה , פואמה ובלדה , רומאן ונובלה , ועוד . ככל ספרות , גם הספרות העברית החדשה חדורה חזון משלה , אך יחד עם זה קולטת השפעות חוץ . אין זו ספרות סגורה בתוך מעגליה שלה בלבד , כי אם ספרות של אמירת 'הן' לעולם , למקום , לסביבה — לחיים ; ספרות שכולה שאיפה לקלוט חומרים וצורות , נופים וזרמים כלל אנושיים , ספרות שהולכת עם הזמן ולא נגדו . מתוך תח . ום סגור יוצאת ספרות זו לעולם באומץ לב ובנאיביות של חלוצים ראשונים לרכוש 'קרקעות' בתרבות העולם וליישב עליהן את האדם היהודי ה'חדש , ' המשכיל .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help