sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא ההצבעה שנערכה בשנת 1791 ב'אסיפה המכוננת , ' ובה הוכרזו היהודים כאזרחים חופשיים ושווי זכויות , עמדה לטלטל את חייהם של אלה מביניהם שבחרו בדרך ההתבוללות . כניסתם של היהודים לחברה הצרפתית , שזה לא כבר זועזעה קשות באירועי המהפכה , הפגישה בין שתי קבוצות אנשים , שלרוב לא היתה ביניהם היכרות פיזית . יחד עם זאת , הם היו מצוידים בשפע של דימויים מעוותים אלה על אלה . רעיון ההתחדשות הפיזית , המוסרית והמדינית , שאמורה היתה להתלוות לשחרורם של היהודים , הציבם בעמדת נחיתות . שכן , אף אם נדרש מהם , כמשאר האזרחים , להיפטר מסממניהם הייחודיים , אץ לחשוב , שלוויתור זה היו אותה החשיבות ואותן התוצאות לכל מרכיבי האוכלוסייה . בפועל , לא ויתר הצד המבולל על שום דבר משמעותי , בעוד שהצד המועמד להתבוללות נדרש לנטוש את מורשתו הרוחנית ולנתק את עצמו מן ההיסטוריה של עמו ומן המסורת שלו , שעיצבו עד אז את זהותו . 'מלידה חדשה זו , ללא המרת דת , רק מכוח ההתבטלות העצמית , נוצר יהודי ריק מתוכן . ' יתר על כן , המהפכה לא מחקה מדפוסי המחשבה את הדעות הקדומות של התרבות הנוצרית . התבונה והחוק אינם שולטים במיתוסים , באובססיות ובעולם הדימויים של היחיד ושל האומות . שום החלטה רשמית לא יכולה היתה לכפות על צרפתי כלשהו לראות כלגיטימי דבר שהפך לחוקי , או להכריח אותו לקבל כאחים את אלה שלמד לבוז להם על פי מסורת עתיקת יומין . לעתים קרובות מדי , הדימוי המיתי — שעוצב בידי הכנסייה , ונוצל תחילה על ידי השלטון החילוני , בהמשך על ידי אידיאולוגיות סוציאליסטיות אוטופיות , פאשיסטיות , ולבסוף על ידי הנאציזם — תפס , ועדיין תופס , את מקומה של הראייה האובייקטיבית של היהודים .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help