sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

נחקר במיוחד מאז שהחוקרים מארוס ופקסטון הצביעו לפני כשני עשורים וחצי על כך , שרדיפות היהודים בצרפת במלחמת העולם השנייה אינן ניתנות לייחוס רק לגרמנים , וכי למסורת האנטישמית הצרפתית היתה תרומה עצמאית ובעלת משקל ניכר בהקשר זה . למחקר הענף בנושא מצטרף הספר הנוכחי פוקח העיניים של חוקרת הספרות הצרפתית פרופ' שרלוט ורדי מאוניברסיטת חיפה . מטריד אותה היסוד דלעיל של העברת הדימויים המסורתיים לגבי היהודים מדור לדור . כלי מרכזי להעברת 'החידק' האנטי יהודי ובה בעת גם הפריזמה המובהקת שבעדה ניתן לעמוד על עצם קיומו היא הספרות . היא בוחנת אפוא בזכוכית מגדלת את יצירותיהם של קבוצות אחדות של כותבים , שהיא מבדילה ביניהן כ'א שמים' ו'אנטישמים , ' ומוצאת שגם אם יש הבדל ביניהן , שתיהן אינן מוכנות לקבל את היהודי כיהודי . אך יתרה מזאת : את היהודי מלווה בקביעות הדימוי המיתי של היהודי , ודימוי זה דוחה למעשה את אפשרות החדירה לתודעה של היהודי המציאותי . בעקבות זאת , אף מתגלגל החשש מ'היהודי' והאוורסיה כלפיו לאובססיה של חיפוש אחריו וניסיון לאתרו בכל מקום . וכך , בהקשר של אירועי המחצית הראשונה של המאה העשרים , משתנה האנטי יהדות לאנטישמיות , והאנטישמיות האידיאולוגית לשנאה פתולוגית . פרופ' ורדי בוחנת את 'התקופה הקלאסית' של האנטישמיות המודרנית , משנות השמונים של המאה התשע עשרה עד לתוך תקופת השואה . אבל התוכנות העולות מדבריה הינן בעלות השלכה גם לתקופה המאוחרת יותר : עקשנותם של דימויים , במיוחד אם הם עתיקי יומין , היא עצומה — ומפחידה . "אפילו השואה לא השתיקה את האנטישמים , " כך היא כותבת , ומוסיפה : "נוכחותה האובססיבית של השמדת היהודים ( בספרות שלאחר השואה ) אינה כלל וכלל ערובה לכך , שהיחס למושא ההתייחסות ( היהודי ) יהיה אותנטי . " זוהי מסקנה פסימית של המחברת . אם , בכל זאת יש סיכוי לשינוים של הדימויים צריך להשקיע Michael R . Marrus and Robert O . Paxton , Vichy France and the 2 Jews , New York 1981

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help