sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מובהקים לכך מצויים עוד בדבריהם של אחדים מכוכבי ההשכלה החשובים במאה השמונה עשרה , כמו וולטייר וד'הולבאך , ומהם ומשכמותם שאבו הוגים ופוליטיקאים , מתקנים סוציאליסטים ומחדשים רומנטיקנים כאחד לאחר מכן . ואף המסורת הנוצרית הישנה לא נעלמה מהמפה , והתערבלה לתוך המגמות המודרניות . ' פיצול אישיות' צרפתי זה — בין אידיאל של קידמה ושילוב תוך שוויון וביטול דימויי העבר לבין קיום עקשני של דימויים מושרשים היטב — שייצג תופעה רחבה יותר של אירופה המתקדמת דווקא , הטריד יהודים וגם אנשי אמת שלא מבני ברית . עוד ב 1882 חש וראה זאת מנקודת התצפית המזרח אירופית יהודה לייב פינסקר . בפסימיות גדולה כתב בחוברת אוטואמנסיפציה , שהיתה אחת מנקודות הזינוק של התנועה הציונית האמנסיפציה החוקית של היהודים היא נקודת הגובה של הישגי המאה הנוכחית — המאה ה . 19 אבל זאת האמנסיפציה החוקית אינה החברתית . ועם הכרזתה של זו הראשונה עדיין רחוקים היהודים מהיות משוחררים מן ההפליה שבמעמדם החברתי . אמנסיפציית היהודים מוצאת זכות לה בהיותה תמיד פוסטולט = ) הנחה ) של ההיגיון , של הצדק ושל האינטרס המובן לאשורו . לעולם לא ייתכן לראותה כביטוי ספונטני של הרגש האנושי ' . ' לעולם' הוא בוודאי ביטוי מוקצן , שכן היו גם לא מעט דורשי טוב ליהודים , כפי שיתגלה , למשל , בימי פרשת דרייפוס במפנה המאה התשע עשרה והעשרים בצרפת . אך תחושתו היסודית היתה אוטנטית ונשאה בחובה אמת תודעתית וחברתית שלא חלפה עד לשואה , וגם לאחריה . אף בימינו אלה , ימי ראשית המאה העשרים ואחת , אנו מופתעים משובם של חלק מהדימויים הישנים שדומה היה , כי אימי העבר הטילום לפחי האשפה של ההיסטוריה . היסטוריונים כבר הרבו לנתח את התופעה שתיארנו , במיוחד לאחר השואה . והבדיקה של האנטישמיות בצרפת כגורם עצמאי 1 יהודה לייב פינסקר , אוטואמנסיפציה , ירושלים תשי"ח , עמ' . 45

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help