sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

היהודי בעיני סופרים צרפתים א שמיים ואנטישמיים — שרלוט ורדי למערכת היחסים המורכבת בין היהודים והיהדות לבין אירופה , תרבותה ובניה יש היסטוריה של יותר מאלפיים שנה . יחסים אלה הושתתו מאז שלהי העת העתיקה ובמהלך ימי הביניים על דימויים שצמחו מתוך מאבק רעיוני דתי מחד גיסא , ומתוך מגע חברתי בלתי אמצעי מאידך גיסא . יחסים אלה הגדירו במרוצת הזמן את היהודים כ'אחר' המובהק של התרבות האירופית , ולעתים קרובות כ'אחר' דמוני ומאיים . 'עידן התבונה , ' שתחילתו במאה השבע עשרה , התיימר לערער את מסד 'האופל' שהטילה הנצרות , כך ראו זאת אנשי תנועת הנאורות , על אירופה — ובתוך כך גם את המקום שתפסו היהודים והיהדות בתפיסה הנוצרית . אף כי הנאורות היתה תנועה מערב אירופית רחבה , אין ספק כי הענף הצרפתי שלה היה רדיקלי במיוחד , והוא גם זה שהביא בכנפיו , בסוף המאה השמונה עשרה ובראשית המאה התשע עשרה , את האמנסיפציה החוקית המלאה לכאורה ליהודים , תחילה בצרפת עצמה ואחר כך גם בארצות שנכבשו על ידה בעקבות המהפכה . אין זה מפליא אפוא , שהיהודים מבקשי ההשתלבות וההתקדמות — ומספרם של הללו הלך וגדל בכל ארצות אירופה במהלך המאה התשע עשרה והעשרים — ראו בצרפת מופת וסמל לחיקוי . ואולם , לצד פן זה של צרפת שהועלה על נס כמייצג את הכיוון הטוב שאליה אמורה היתה ללכת אירופה , התקיים גם פן אחר ואפל , הפן המשמר את הדימויים השליליים של היהודים שנחרתו עמוק בתודעה במהלך מאות בשנים — גם אם דימויים אלה לבשו לא פעם איצטלה מודרנית חילונית זו או אחרת . ביטויים פתח דבר

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help