sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שרלוט ורדי , הבוחנת את הבדיון הספרותי , בחרה , כאמור , לעסוק בספרה בייחוד ביצירות שכתבו סופרים שלא היו 'שם . ' היא יודעת כי בחלוף הזמן ילך ויפחת מספרם של אלה המסוגלים לכתוב על עולם המחנות כמי שחזוהו מבשרם , וסופרים אחרים ישובו ויכתבו , בכל הדרכים האפשריות , על ההוויה ההיא . היא יודעת ש'הכתיבה הספרותית על מאורע כה חריג כהשמדת היהודים מעוררת בעיות חדשות שיש להגדירן . ' לצורך מחקרה המיוחד בחרה שרלוט ורדי לעסוק ביצירותיהם של חמישה סופרים , שונים מאוד זה מזה , יהודים ולא יהודים , אירופים , אמריקנים וישראלי אחד . היא מייחדת ניתוח מפורט לספרים האלה : ריקודו של ג'ינגיס כהן מאת רומן גארי ; כוכבו של מר סאמלר מאת סול בלו ; תמונה קבוצתית עם גברת והיכן היית , אדם ? מאת היינריך בל ; ובחירתה של סופי מאת ויליאם סטיירון . ספרה ראה אור בצרפת בשנת . 1986 אל המהדורה העברית שלפנינו נוספה המסה על ספרו של דויד גרוסמן , עיין ערך : 'אהבה . ' זו תוספת חשובה המשלימה את הבחירה המיוחדת . ••• אני לא הייתי 'שם' בימים ההם . לאירופה הגעתי בראשונה בראשית קיץ , 1947 ופגשתי יהודים ששרדו מהשואה בהונגריה , בצ'כוסלובקיה ובאוסטריה , וכן פליטים ושרידים שבאו מן המזרח ועברו בארצות האלה . חייתי במחיצתם . פגשתי את האח הלא ידוע . הייתי אומר שהפגישה הזאת שינתה את חיי . עשיתי בין אנשים שהכול נגזל מהם זולת כבודם האנושי ותשוקתם לחיות , לאהוב ולקוות . לא פעם גם שמעתי בלילה צעקות מתוך שינה . פעם אחת , למשמע זעקה כזאת , אמרתי לבת שיחי מבודפשט ש'זה ממש גיהינום . ' היא הביטה בי בחיוך קל ואמרה לי : 'אם אינני טועה , אתה משורר . משורר חייב להיזהר בבחירת המילים שלו . הגיהינום הוא משהו אחר . ' כמו שרלוט ורדי גם היא היתה 'שם . ' נמלאתי בושה וחרטה אל מול הזניית המילים . 'הגיהינום הוא משהו אחר . ' משום כך עוסקת הפרופ' ורדי בביקורת הברייה הספרותית הנכתבת על הגיהינום הממשי ההוא . גם בשל כך נחשב בעיני כל כך הספר האמיץ הזה . חיים גורי

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help