sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ברברי . ' אך המחברת מזהירה מפני פרשנות מטעה של המשפט הזה . היא נוטה לדעה ש'אדורנו מהרהר בלגיטימיות שבניצול סבלו של האדם בידי האמנות כמי שמהסס להכריע בסוגיה זו , שמחד גיסא הוא דבר בלתי נסבל ומאידך גיסא שתיקה כמוה כבגידה . ' והרי זה בבחינת 'אוי לי אם אומר , אוי לי אם לא אומר . ' ואף על פי כן יוצאים לאור ספרים רבים שעניינם בהשמדה , בסבל , בעינוי , בהשפלה . שרלוט ורדי חוקרת ושופטת כמה מהם כדוגמה לאפשרויות שונות של ביטוי , ובתוך כך היא מזהירה מפני תופעות פתולוגיות בתחום הרחב של הספרות והקולנוע , מפני עיסוק בהשמדה החושף גילויים של פורנוגרפיה , סדו מווכיום ועמידה קסומה ומהופנטת לפני האלימות והרוע המולך , אותו רוע חידתי המושך כל כך את המשתוקקים לעסוק בו , מתוך מחיקת הגבול בין הרוצח לקורבנו . לאה גולדברג היא שאמרה , כמדומני , בשנות הארבעים ההן כי 'דמיונם של הרוצחים עולה תמיד על דמיונם של הקורבנות . ' דווקא משום שהמחברת חזתה מבשרה את עולם המחנות , ועוצמתו של השקר היתה מודעת לה עד כלות — דווקא משום כך , אני רואה בספרה ביטוי למאבק לא נלאה על האמת גם בגילויה הספרותי . הקורא בספר הכאוב והחשוב הזה ייווכח בכך כאשר יכיר מקרוב את עמדתה של המחברת , הן כעדה לקורות והן בחוקרת ספרות . ובכן , מי רשאי וראוי לכתוב על ההשמדה י על שאלה זו שאני שואל גם את עצמי משיבה המחברת : 'לדעתנו , למחבר שנכח במעשי הטבח יתרונות ברורים : מלכתחילה הוא יודע על מה הוא מדבר ... אופיים הקיצוני והקולקטיבי של הייסורים מעשיר את התבוננותו ומעניק לטקסט שלו אמינות ומשמעות אוניברסלית , שאחרים מצליחים להביען לעתים נדירות . ' שרלוט ורדי חוששת מכתיבה שמעורבים בה 'שיקולים פרטיים או קונפליקטים אישיים , אינטרסים או אובססיות עכשוויים , המניעים לעתים קרובות את הכתיבה על ההשמדה . ' בצד הספרים והסרטים העוסקים בהשמדה היא מעמידה את שתיקת הניצולים : ' סיבת שתיקתו של ניצול המחנות אינה דווקא , כפי שסוברים לעתים קרובות מדי , אי יכולתו לספר את חוויותיו , אלא התוודעותו להבל ולריק שבסבל העצום ולהבל ולריק שבמותם של מיליוני בני אדם . ' עור היא אומרת שהניצול נתקל בחומה , אך זו אינה חומת השפה שלו עצמו דווקא , אלא חומת חירשותם של רבים . רות בונדי , ניצולת המחנות , אומרת אף היא בסרט 'הים האחרון' ש'אין טעם לספר ואין למי לספר , כי אנשים אינם מבינים ולא רוצים לשמוע . ' משפט זה , אף שהוא עלול לחטוא לאלה שאינם נכללים בהגדרה זו , מעיד על בדידות קשה ועל הרגשה מתמדת ש'מי שלא היה שם לא יבין . '

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help