sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הנאצים עשו הכול כדי להעלים את הפשע בשעת מעשה , גזרו סודיות מוחלטת , רימו והוליכו שולל , השתמשו בלשון צפנים , המזהמת עד היום הזה את השפה האנושית . אחר כך , כתום מלאכת ההשמדה , טרחו בשקידה גרמנית למחוק את העקבות . 'הקורבנות , לעומת זה , מודעים לחלוטין לחשיבות העניין / אומרת שרלוט ורדי בלשון המעטה מאופקת , ומוסיפה : 'כתיבת ההשמדה , אמירתה , היתה לאסירי הגטאות ומחנות המוות בבחינת צורך . הם רצו להעביר את הירושה הזאת לאנושות כדי שתיחרת בזיכרונה . ' הצורך הזה , היא אומרת , הולך וגובר בניצולים ככל שהמאורע הולך ומתרחק בזמן . בצד היסטוריונים , סוציולוגים , אנתרופולוגים , פסיכולוגים וחוקרי תרבות , כתבו על השמדת היהודים בימים ההם גם סופרים . 'החוקרים מבקשים לפענח את ההתנהגות האנושית , ' כותבת ורדי , 'ואילו הסופרים מחיים ומפרשים אותה . ' לכן היא מזהירה ש'הייצוג הספרותי של ההשמדה זרוע מכשולים , שכן ייצוג המאורעות הקשורים בקהילה מסוימת , ועדיין הם רודפים את זיכרונה , מעורר תמיד , במידה כלשהי , תגובות חריפות . ' דומה שבדברים האלה שרלוט ורדי מייצגת את 'הקורא הטוב' שבעדת הניצולים . אך מיד כמו עולה השאלה : האם הסופרים שלא היו 'שם' בימים הרעים ההם , או אלה שיבואו לכתוב על כך בדורות הבאים , פסולים לעדות ? שרלוט ורדי אינה אומרת זאת . אך היא מציבה בספרה כמה תביעות ק שות לסופר הנוגע בחומר הזה והמצוי בצומת הדמים שבו נפגשים המציאותי ההיסטורי והבדיון הספרותי . מדוע בייחוד בסיפור הזה י 'משום שמדובר במאורע זוועתי שהוא למעלה מכל מה שאיש המערב , בן המאה העשרים , החדור רציונליזם והומניזם , היה יכול לשער או לדמיין , במאורע שמעמיד בסימן שאלה את מושג האדם עצמו . ' כאן מדגישה המחברת ש'מקור חילוקי הדעות הוא בכפילות המצויה בסיפור הכורך מציאות היסטורית קרובה ויוצאת דופן עם בדיון . ' לכן גם היצירה הספרותית מתחייבת בבחינה נוספת לרגלי הר האפר ההוא . ורדי עוסקת בראש ובראשונה בבעיית אמתותו של המאורע שמדובר בו . היא יודעת ש'ככל שתהיה כתיבתו של הסופר אינפורמטיבית ונורמטיבית , היא נשארת יצירתית וסוגסטיבית . ' אבחנה זו נהיית למועקה גוברת והולכת בדיונה בהוויה המיוחדת שהתנסו בה הניצולים . ורדי בטוחה שכאשר מדובר ב'יצירה ךאליסטית המייצגת מאורעות שקרו באמת ודמויות שחיו במציאות , עולה שאלת האמת ביתר שאת . '

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help