sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ביאליק קיבלה עליה לפרסם גם את פרקי 'אמונות ודעות במזמורי תהילים . ' קולו לא היה כתמול שלשום ; בחוסר רצון הודה בפני שנחלש קמעה , שאין הוא בקו הבריאות , אך הבטיח כי לכשיחלים יבוא לבקרני מיד ואז נסכם פרטים אחרונים בנוגע לספר החדש ומבנהו . לא זכיתי לשוב ולראותו , והוא לא זכה לראות את ספרו הרביעי בדפוס . מאז ומעולם עמד ספר תהילים בלב עניינו של מאיר וייס , משום תפיסתו , אמונתו , כי מזמורי תהילים , יותר מכל ספר אחר בכ"ד ספרים , הם ביטוי כן , נאמן וצרוף לאמונותיו ולדעותיו של האדם המאמין בישראל ( וראה בפרק המבוא לספר , עמ' . ( 14 דומה שבספר תהילים מצא החוקר מראה לנפשו , לתהיותיו , לכמיהתו אל אלוהיו , לאמונתו . קריאה בכמה מסופי המאמרים שנקבצו בספר שלפנינו , בסיכומיו של הפרשן לעניינם ולרעיונם של המזמורים , מעידה שאין הוא עוסק רק ב'אמונות ודעות במזמורי תהילים , ' ב'מקראות ככוונתם , ' אלא גם ב'מקרא כדמותו , ' ב'מזמורים כדמותו , ' דמותו של מפרשם , המזדהה הזדהות שלמה עם הכתוב בהם , ומוצא באמצעותם את דרכו אל אלוהיו . כך , לדוגמה , כותב וייס בסיום עיונו בתהילים לט : 'המשתקף כאן הוא מאבקו של הפחד מאלוהים — הנגרם עקב הרגשת אפסותו של האדם ותחושת בדיקתו בחינתו המתמדת על ידי אלוהים — עם הביטחון באלוהים . זה סימן לאמיתות אמונתו של בעל מזמורנו ולכנות תפילתו המשקפת את התפיסה המנוסחת במקרא על ידי איוב באומרו על אלוהים : "כי לא לפניו חנף יבוא" ( יג , טז ' ( ( להלן , עמ' . ( 91 בסיום מאמרו על תהילים מב-מג אומר מאיר וייס כי המזמור משקף את ' מאבקו הנפשי של אדם בשאלה האם יזכה או לא יזכה לבוא אל המקדש לראות את פני אלוהים , כשבהיאבקות זו הולכת ומתגברת התקווה על הייאוש' ( עמ' . ( 108 ודוגמה אחרונה להזדהות השלמה בין המפרש למפורש , למיזוג של המאמין הקדום והמאמין בן ימינו , מביא הסיום של הקובץ כולו : 'נמצא שבמזמור קלט משתקף , כתהליך נפשי , אותו הלך הרוח היציב והבלתי מעורער המתבטא בהצהרתו של אבן גבירול לה : ' "אברח ממך — אליך" ( כתר מלכות , לח ' ( ( להלן , עמ' . ( 198 אכן , קריאה בפרקי תהילים כפי שנשתקפו בעיניו החכמות , הטובות והמאירות של מאיר וייס , מגשרת בין עבר להווה , מציגה שירה חדשה , שיש לה שייכות לקורא המבקש לו שביל משלו אל אלוהיו . כבר בין עלי 'המקרא כדמותו' פזורות פנינים מאירות רבות , פסוקי תהילים שנתבארו למאיר אגב הצעת משנתו הסדורה . בפרק 'היצירה כדמותה' ( עמ' , ( 353-28 1 סופו ושיאו של הספר , הוא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help