sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מגמות בעברית בת-זמנמ אורה ( רודריג ) שורצולד הקדמה כותרת מאמרי דומה לשמו של מאמר אנגלי מאת חיים בלנק שהתפרסם בשנת 1957 "העברית בישראל : מגמות ובעיות , " ומעניין שסךנא דארעא חד הוא . כפי שנראה להלן , הרבה מן המגמות שניכרו לפני כחמישים שנה שוות למגמות הניכרות גם היום . בעניין אחד חל שינוי : אין עוד צורך בהסברים ובהתנצלויות על מאמרי אנשים המתייחסים אל העברית של ארץ ישראל בהססנות ובפקפוק רב , דוגמת קסטלר הנזכר במאמרו של בלנק שטען ( וזה התרגום : ( "הקושי נעוץ במבנה הארכאי של השפה . מבחינה מטפורית המטלה דומה להפיכת מרכבה פיניקית למכונית מרוץ בתוספת חלקים שאולים . הלשון מתאימה להפקת רעמי הנביאים , אבל אי-אפשר לנגן סקרצו בשופר . " השקפה דומה הייתה קודם לכן לבלומפילד שטען "לאחרונה , היו ניסיונות לשקם אותה [ את העברית ] באמצעים מלאכותיים למעמד של לשון מדוברת . " עברו השנים , והעברית אינה זקוקה עוד להתגוננות , היא לשון חיה המשמשת בכל תחום שהוא ככל לשון של אומה מן האומות . ואף על פי כן יש בדרך הפיכתה של העברית ללשון אופפת כול היבטים אחדים העשויים להסביר את המגמות הניכרות בה היום . לפיכך אותו מאמר 1 ראו H . Blanc , "Hebrew in Israel : Trends and problems " , Middle East Journal . 11 ( 1957 ) , pp . 397-409 2 ראו בלנק , עמ' ; 397 בהסתמך על קסטלר : A . Koestler , Promise and Fulfillment : . Palestine , 1917-1949 ( London 1949 ) , p . 312 3 ראו . L . Bloomfield , Language ( New York 1933 ) , p . 66 4 ראו ז' בן-חיים " , לשון עתיקה במציאות חדשה , " לשוננו לעם , ד ( תשי"ג , ( עמ' . 83-3 5 ביטוי נאה שמצאתיו אצל מ' בר-אשר בראשית מאמרו , "שמונים שנה אחרי אליעזר בן-יהודה , " לשוננו לעם נא-נב ( תש"ס-תשס"א , ( עמ ' . 113-110 גם אורנן השתמש בו בהרצאותיו "האומנם מאתיים וחמישים שנות עברית חדשה " ? בכינוס "מאתיים וחמישים שנות עברית חדשה , " ירושלים , 24 במאי ; 2004 ו " מהי תחילתה של 'העברית החדשה , "' בכנס השנתי השלישי של האגודה הישראלית לחקר שפה וחברה , בית ברל , 13 ביוני . 2004 ואפשר שמקורו מוקדם יותר .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help