sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

יחסים אלה באורח מפורש . הכלילם בדפוס מושגי אחד והעבירם למחשבה האסתטית של מאות השנים הבאות . במקביל למושג חדש זה ניתן לראות את המגמה המחשבתית שהובעה בספרות ה'פאראגונה . ' בעוד שבדיונים הידועים כ'פאראגונה' הודגש האופי הסגולי של כל אמנות אינדיבידואלית , וכן מה שמבחין בינה לבין האמנויות האחרות , הרי מושג ' אמנויות הרישום' מדגיש את המשותף שבין האמנויות החזותיות . ואסארי , שהיה בן נאמן לתקופתו , הכיר כמובן — וברור כי קיבל — את הדירוג המדרגי ( הירארכי ) של האמנויות , שעליו התבססה תפישת ה'פאראגונה . ' האדריכלות — סבור הוא — היא הנאצלת שבין האמנויות החזותיות , ואילו הציור נעלה מן הפיסול ( דעה שאין בה כדי להבטיח אצל אמן שהיה הן צייר והן אדריכל . ( אבל תרומתו לדברי ימי האמנות נעוצה במושג האחר , ' אמנויות הרישוס . ' הוא מצביע על הקרבה הרבה שבין שלוש האמנויות החזותיות , בכך שהוא מחפש את המוצא המשותף להן . במהדורה השנייה של 'החיים' הרחיב ואסארי את המבוא לגבי הציור , בכך שהוסיף שני סעיפים ארוכים למדי , שאותם הציב בראשיתו של אותו מבוא . המשפט הראשון של ' המבוא לגבי הציור , ' הנוסח המצוי בידינו עתה , הוא זה : 'כיוון שהרישום , שהוא אבי שלוש האמנויות שלנו , האדריכלות . הפיסול והציור . ' ... לאחר מכן הוא חוזר לאותו דימוי של העיצוב , כאבי כל שלוש האמנויות החזותיות . יש ביניהן קשרי גומלין . כי — לפחות באורח חלקי — הן נובעות מן אותו המקור . הרעיון שמעלה ואסארי היה בוודאי מרחף באוויר בסוף שנות השישים וכן בשנות השבעים של המאההט"ז . שנה אחת לפני שהופיעה המהדורה השנייה של 'החיים , ' פרסם וינצ'נציו דאנטי , פסל והוגה דעות בתחום האמנות , את ספרו Trattato delle perfette ' ) proporzioni המסכת בדבר הפרופורציות המושלמות , ( ' ובספרו זה הוא שוטח דעה דומה ביותר לזאת של ואסארי . 'אמנויות רישום אלה' — אומר דאנטי — 'מהוות סוג החובק את שלוש האמנויות הנאצלות ביותר : האדריכלות , הציור והפיסול , שכל אחת מהן אינה אלא ואריאציה של סוג יחיד זה . ' ה'מסכת' של דאנטי הופיעה בשנת , 1567 כאמור שנה לפני מהדורתו השנייה של ואסארי , אבל שתי העבודות נתחברו באותן שנים עצמן . קארל פריי , חוקר יסודי מאוד ומי שערך את החלק הראשון של 'החיים , ' טען כי ואסארי הוסיף את שני הקטעים כתוצאה מעצתו של וינצ'נציו בורגיני — איש ספרות וחובב אמנות אחר . שנים אחדות לאחר מכן טען גבריאלה פאלאויטי , קארדינאל מלומד ו'חובב אמנות' נוסף , כי ה סן (!!^ הוא הוא העיקרון של כל האמנויות המפיקות דימויים ( ספרו ראה אור בשנת . ( 1582 מבחינה ערטילאית וכללית נראה , כי רעיון זה ניתן לתלות במיכלאנג'לו . נראה כי היה זה רעיון שרווח בחוגו של מיכלאנג'לו . כזכור , הן ואסארי והן דאנטי היו קרובים במיוחד למסורת של מיכלאנג'לו , והם ראו את עצמם כמעין שליחים רעיוניים של האמן הדגול . ואסארי לא טבע אפוא את המטבע הלשוני המפורסם סתם מן האוויר . אבל ניסוחו , אף אם יש בו משום חוב למסורת , הפך להיות מפורסם יותר מכל האחרים , והשפעתו היתה רבה מזו שלהם . המושג 'אמנויות הרישום' יוסיף להיות קשור לעד בשמו שלו . אבל , למה בדיוק התכוון במושג 'רישום' ? ניסוחו של ואסארי רחוק מלהיות פשוט . הוא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help