sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

מהווה דוגמא מפורסמת למדי . אולם , בכך שוואסארי מכיר באופיו האינדיבידואלי של האמן , אין הוא בשום פנים מאפיל על האופי הקיבוצי של התקופה , שאליה משתייך אמן זה . אף כי הצורה הספרותית שאותה נקט ואסארי 7 , י /{ הביוגראפיה ( ויוצאים מכלל זה מבואות אחדים , ( העירו החוקרים בני זמננו , ובצדק , כי הוא 'התעניין יותר בדברי ימי הסגנון מאשר בדברי ימיהם של האמנים . ' כיוון שוואסארי מכליל את האמן בתקופתו , יכול הוא לעשות צדק היסטורי עם הציירים והפסלים אשר בשלבים השונים . התקופה ( eta ) הראשונה משתרעת מאמצע המאה הי"ג ועד לסוף המאה הי"ד . זאת תקופה שניתן לתאר כתקופת 'האורות הראשונים' . ( i primi lumi ) חיקוי הטבע הפך אז להיות לייעודה העיקרי של האמנות . כבר נתקלנו בדעת ההומאניסטים כי ג'וטו , הצייר הבולט ביותר בתקופה זאת , 'העלה את אמנות הציור והחזירה מקברה' ( בוקאצ'ו ) או 'חזר ותרגם את אמנות הציור מיוונית ללאטינית , ו ( בכך ) הפך אותה למודרנית' ( פיליפו וילאני . ( מסורת זאת של הומאניזם פלורנטיני היא מקורו העיקרי של ואסארי . הוא מתפעל מאוד מג'וטו . 'הכרת הטובה שגדולי הציירים חשים כלפי הטבע' נובעת למעשה מג'וטו — כך פותח ואסארי את תיאור חייו של אמן זה . בהתחשב ב'אופי העתים' שבהן חי ג'וטו , יצירותיו ייראו 'לא רק יפות סתם ... אלא גם מפליאות ומופלאות . ' אולם ג'וטו לא התקרב כלל להשגת 'כלל האמנות המושלם . ' איש לא אמור להאמין — אומר ואסארי — כי 'אני כה אטום ושיפוטי כה לוקה' עד כי איני רואה כי יצירותיו של ג'וטו ושל בני דורו , בהשוואה ליצירותיהם של אמנים בני שלב מאוחר יותר , 'אינן ראויות לשבחים יוצאי רופן , או אף בינוניים . ' ג'וטו היה בבחינת חלוץ , 'והתחלה , ולו גם פעוטה , ראויה לכל השבחים . ' לאחר שלב החלוציות הגיעה התקופה ( eta ) של הגיבוש , אשר השתרעה על פני המאה הט'ו . באותה תקופה — אומר ואסארי — 'השתפרה תפוקת האמנים . אנו יודעים מה טיב של השתפרות זאת : כושר המצאה עשיר יותר , רישומים נכונים יותר , וגימור קפדני יותר . ' האמנים הקפידו' — קוראים אנו — 'על כי הכול יתנהל בהתאם לכלל ... והרישום צבר לעצמו עוצמה ונכונות . ' ואסארי אינו נוקט אותו מטבע לשון מפורסם שנטבע בימים שלאחר מכן , 'רוח התקופה . ' אבל הוא מגדיר בבירור את התכונות הקיבוציות המאפיינות תקופה מסוימת . n eta השנייה נקבעת בהתאם לדחף להגיע ל'אמת' בציור ובפיסול שהיא מדידה מבחינה מדעית . אבל גם כאן אין ואסארי בבחינת משקיף המנותק מן החומר ; הוא גם בחזקת מבקר . הוא מכיר את מגבלות התקופה , ובאלה ניתן להבחין רק כאשר מתבוננים בתקופה מסוימת במסגרת התהליך הכולל המביא לשלימות בסופו של דבר . דהיינו ו כאשר בוחנים תקופה מסוימת כצעד בעלייה ובהתקדמות לעבר 'כלל האמנות המושלם . ' בהקשר זה , מאופיינת n eta השנייה , על אף ה'נכונות' והשיפור שבה , על ידי מידה מסוימת של יבושת . כאשר מגלים חריצות בשימוש במתווה כדי להגיע לגימור הרצוי , 'יש בכך כדי להעניק למאניירה מידה מסוימת של יבושת . ' טלו , למשל , את אוצ'לו , שהוא התגלמות מושלמת כמעט של האידיאלים והערכים של ה ^ השנייה . בעיני ואסארי , היתה יצירתו של אוצ'לו משום 'גאונות מקורית ורבת המצאות , ' אולם הוא בזבז את כשרונותיו ומאמציו על שכלול הפרספקטיבה . 'שכן . אף על פי שאטיודים אלה ( דהיינו 1 הפרספקטיבה ) ראויים

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help