sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

ואסארי היה בעל יומנה מיוחדת במינה לצורך כתיבת ספרו . הוא היה אמן נודע לתהילה . אחדים ממחזורי הציורים הגדולים שלו — פרסקאות ב'סקאלה ךג'ה' של הוואטיקאן , והפרסקאות האלגוריים אשר ב'פאלאצו וקיו' אשר בפירנצה — מתארים את העירומים המפותלים . וירטואוזיות התיאור . ומביעים את השילוב של חרדה ומתק אשר הפכו להיות לסימני ההיכר של המאנייריזם . בתורת אדריכל הוא סייע בגיבושו של סגנון הרנסאנס המאוחר בטוסקאניה , במבנים כגון ה'אופיצי' שבפירנצה . במבואות לחלקי ספרו השונים הוא מדבר מתוך ידע שאין דומה לו על הטכניקות האמנותיות — לא רק של הציור והאדריכלות . אלא גם של הפיסול , אותה אמנות שמעולם לא עסק בה . הוא לא ניגש לחוויית סדנת האמן גישה מבחוץ . אולם חינוכו של ואסארי היה שונה מחינוכו של אמן . כבר בשלב מוקדם בחייו הוא בא במגע הדוק עם אחדים מהחשובים שבהומאניסטים הפלורנטיניים . בין מוריו ניתן למנות את פיירו ואלריאנו , מומחה לקלאסיקה והיסטוריון של פירנצה , ומחברו של המילון הראשון של סמלים חידתיים מסורתיים , אותו כרך כבד של ה'הרוגליפיקה' ( כתבי החרטומים . ( מה שוואסארי למד מפיירו ואלריאנו וממוריו האחרים לא הפך אותו להומאניסט התוקע את חוטמו בספרים , אלא העניק לו פרספקטיבה אשר בדרך כלל היתה זמינה בקלות לאמן יוצר . ייתכן בהחלט , כי התעניינותו באיקונוגראפיה — כפי שניתן לראות מן ה'ראג'ונאמנטי' שלו . הסבר של האלגוריות המורכבות אשר צייר ב'סטודיולו' של פראנצ'סקו דה מדיצ'י — הושפעה ממה שירש ממוריו . למען מי כתב ואסארי ? מי היה קהל קוראיו המתוכנן ? בראש המהדורה השנייה של ספרו הוא פרסם מכתב 'לאמני הרישום . ' אין בכך כדי להפתיע . לאור מסורת מפורסמת ביותר של תיאוריית האמנות ו אנו זוכרים , כמובן . כי אלברטי הציב מכתב הקדשה לקבוצת אמנים בראשית ספרו 'על אודות הציור . ' אולם . מספרו של ואסארי עצמו מתברר . כי הוא לא כתב אותו למען הקורא המסורתי המתעניין בתיאוריית האמנות . הוא כתב על אודות אמנים . ולא למענם . הוא אומר , כי הדוגמא שניתן ללמוד מאמנים דגולים רבים אולי 'יש בה תועלת לא פחותה כלל וכלל לגבי אלה החוקרים את האמנויות , ' אולם ברצונו לכתוב 'כדי לספק באורח מושלם יותר את הידידים הרבים . חובבי אמנות מסורים , אם כי אין הם נכללים בשורותינו . ' דהיינו r שאינם עצמם אמנים . 3 « 0 'ה י ' amici ... < 1011 ( ידידי האמנות ) — אלה הם הקוראים שאליהם כיוון את דבריו י הוא רוצה 'לספק את כל האחרים ( שאינם אמנים ) אשר ניחנו בטעם לאמנויות . והמתענגים עליהן . ' ניתן לראות בוואסארי את אביה של הגישה ההיסטורית לחקר האמנות , אם כי קדמו לו חלוצים אחדים , כגון גיברטי . יהיה זה אנאכרוניסטי לצפות מוואסארי מה שמצפים מכל היסטוריון מודרני — בדיקה קפדנית של מקורותיו , וחיקור ביקורתי לגבי הפרטים . ואסארי אוהב ללכת רכיל , והוא מוכן להאמין לרכילות כאשר היא מסייעת לו לבנות דמות מסוימת . אולם . אם לא נחדל להדגיש כי אין הוא היסטוריון מושלם ( כפי שטוענים אחדים מהמלומדים המודרניים . ( נאפיל בכך על אחת ההתפתחויות המשמעותיות ביותר במחשבה על אודות האמנות שתקופת הרנסאנס הורישה לנו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help