sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

ג'וביו על הרעיון של כתיבת תיאור ממין זה , והוא עמד על כך שוואסארי יקח על עצמו את העבודה . 'תיאורי' — אמר ההגמון המלומד — 'עשוי להיות דומה יותר לאחת מיצירותיו של פליניוס . ' לא קשה לנחש מה עלה בדעתו כאשר התייחס למקור קלאסי זה , שבאותה עת החשיבוהו הכול כדגם מושלם לתיאוריית אמנות שיטתית . נוכל בהחלט להניח , כי עבודתו של ג'וביו היתה בסופו של דבר — אילו היתה נכתבת — בבחינת איסוף מלומד שבו החומר היה מסוגר בהתאם לעיקרון דוקטרינארי כלשהו , ולאו דווקא תיאור סיפורי . הספר שכתב ואסארי היה שונה לגמרי מכך . אבל , לפני שנעיין בו ביתר תשומת לב , ייתכן שכדאי לנו להשתהות לרגע , ולעיין בשאלה מה ניתן ללמוד מהתנאים שבהם הוא נהג . ברור כי ספרו של ואסארי לא נבע מסדנת האמן / עובדה היא כי מקורו היה בארמונו של אחד מראשי הכנסייה , שהיה גם פטרון נאור של הדעת ושל האמנויות . בחברת האורחים שעשו באותה עת בביתו של הקארדינאל . יש להניח כי ואסארי היה האמן היחיד . אולם , הסיפור גם מוכיח כי התיאור שהוצעה שם כתיבתו לא נחשב למעשה ספרותי לגמרי . המנותק כליל מן האמן היוצר . הכול סברו כי יש צורך ב'מישהו מאנשי אותו המקצוע' כדי לספר את סיפורו של הציור בתקופת הרנסאנס , ואם כי ההצעה הועלתה על ידי צייר , היא נתקבלה מיד על ידי חבורת ההדיוטות שבבית הקארדינאל . לשון אחר ' ? באמנות עסקו אז הומאניסטים וסופרים , אולם היתה גם מודעות כי יש , כמו כן , צורך בהבנת המקצוע . אין אנו יודעים מהו התאריך המדויק שבו נערכה סעודת הערב החגיגית הזאת ( יש להניח כי היה זה בשנת . ( 1546 אולם אנו יודעים כי תקופת הבשלתו של ספרו של ואסארי נמשכה זמן מה , וככל הנראה ציפו לו הכול בשקיקה רבה . אף לפני שראה אור היתה לו השפעה ניכרת על תיאוריית האמנות של אותה עת . בשנת 1548 התייחס פאולו פינו , צייר וסופר מוונציה , ליצירתו של ואסארי , שבאותה עת עדיין לא ראתה אור . המהדורה הראשונה של ' החיים' הופיעה בשנת . 1550 מה שמאפיין אותה הוא ניתוק מסוים מהמתרחש באותה עת בתחום האמנות ו ואסארי דן רק באמנים שהלכו קודם לכן לעולמם , או שמסיבה אחרת כלשהי הגיעו לקץ תקופת היצירה שלהם ( כגון רובצאנו , למשל . שהסתמא קודם לכן . ( ואסארי קבע לעצמו יוצא מן הכלל אחד בלבד , וזאת לגבי גיבורו — מיכלאנג'לו ( אם כי מן הדין שנזכור כי גם מיכלאנג'לו עצמו היה באותה עת בן שבעים וחמש . ( בשנת , 1568 שמונה עשרה שנה לאחר מכן , פרסם ואסארי מהדורה שנייה של יצירתו , שהיתה מורחבת הרבה יותר . במידה מסוימת הוא שינה כאן את הפרספקטיבה שלו י במהדורה השנייה הוא עוסק במספר רב של אמנים חיים , העוסקים עדיין ביצירה ו הוא מגלה עניין רב יותר במחשבות ובהלכי רוח של אותה עת , ועל כן הוא משקף ביסר בהירות את התהליכים המתרחשים בימיו הוא . ייתכן כי כל השינויים הללו מאפילים על הארכיטקטורה הברורה של המהדורה הראשונה — כפי שסבור שלוסר — אבל מרחב תנופה זה הוא שהביא לתחילתה הרבה של המהדורה השנייה , ספר אשר הוסיפו לקרוא בו במהלך ארבע מאות השנה שחלפו מאז הופיע . ' החיים' אינו ספר תיאורטי ו הוא מספר סיפור . אולם גישה תיאורטית משתמעת מכל מה שסיפר ואסארי . יש להפיקה מהכתוב . אלא שכל הטורח זוכה לתגמולים עשירים ומגוונים .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help