sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

משה ברש מכונן דברי ימיה של האמנות אין שום סופר אמן אשר עיצב את חקר הציור והפיסול כמידת עיצובם בידי ג'ורג'ו ואסארי . בהשמיענו אמירה סוחפת שכזאת , אין אנו מסתכנים בהגזמה , שכן השפעתו של ואסארי ברורה לעין כול , והוא תופש מקום נכבד ביותר בכל הנוגע לפירוש האמנויות החזותיות . יצירתו הספרותית המפורסמת של ואסארי , 'החיים' Le Vite de piii eccelenti ) — Architetti , Pittori et Scultori Italiani חייהם של האדריכלים , הציירים והפסלים האיטלקיים הדגולים ביותר ) אינה רק אוצר בלום של מידע עובדתי ( מהימן , שניתן לסמוך עליו , או יציר הדמיון ) לגבי האמנים שפעלו במאות השנים של תקופת הרנסאנס ; אלא שהיא סיפקה גם לבני הדורות הבאים מושגים ותפישות המצויים בשימוש אפילו בימינו אלה . אנו אסירי תודה לו אף על טביעת המונח 'רנסאנס' ( רינאשיטא , ( rinascita לצורך תיאור תקופתו . מה שחשוב עוד יותר , דימוי האמן שלו נותר במשך מאות בשנים כדגם שאין מערערים עליו . דגם שנתקבל הן על דעת הקהל והן על דעת האמנים ו הוא עיצב את ההשקפה , שהיא כה רבת עוצמה עד לעצם ימינו אלה , לגבי הדרך שבה משתקפת אישיותו של האמן ביצירות שהן מעשה ידיו , וכיצד ניתן ללמוד לגבי מזגו מתוך משיכות המכחול שלו וסימני האיזמל . אמת , מכל הבחינות הללו לא היה ואסארי חלק של ממש ; היו אחרים שקדמו לו , והוא שאב מתוך מכתביהם חירות רבה , ועם זאת הוא נעשה לדוברה של אותה מגמה מחשבתית שפיעמה לאורך המסורת הפלורנטינית , החל מבוקאצ'ו וכלה בפיצ'ינ 1 ובמיכלאנג'לו . יהיה זה אפוא נאות לפתוח את הצגתנו זאת לגבי תיאוריית האמנות הפלורנטינית בבחינה של עבודתו של ואסארי , אף על פי שמבחינה כרונולוגית אי אפשר להציבו ממש בראשית סיפורנו . לקראת סוף 'החיים' שלו , בפרק אוטוביוגראפי , מספר ואסארי כיצד הגיע לכתיבת ספרו . באחד הערבים , בביתו של הקארדינאל פארנזה , הגיעה השיחה לציוריהם של אישים דגולים שאותם אסף פאולו ג'ובי , 1 ההגמון של נ ' ? 1 ךה , ואיש ספר מלומד ושנון . ההגמון עצמו דיבר על הצורך בתיאור ספרותי של האמנים המפורסמים . החל מצ'ימאבוא 'ועד לימינו אלה . ' הכול הסכימו כי מן הדין שג'וביו עצמו יכתוב את הספר . ואסארי , שנכח גם הוא באותה הזדמנות , הציע שלהגמון יהיה 'מישהו מאנשי אותו מקצוע' כדי לסייע לו בפרטים הטכניים , ולאחר היסוס מה הוא הסכים לשמש בתפקיד זה . אולם לאחר מכן ויתר פאולו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help