sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

אולם מה היא בעצם המציאות , שבה מסתכל הוזינחה ואותה הוא מתאר ? מה טיבה המדויק ומה מרכיביה הסגוליים ? מבקריו של הוזינחה ציינו , כי ' המציאות , ' שבה הוא דן , סוטה אף היא ממה שהאסכולות ההיסטוריות השונות נוהגות להבין במושג זה . אין הוזינחה מתאר כלל את המדינה , את סדרי המימשל והמינהל , אין הוא נותן דעתו על גורמים כלכליים ועל תהליכי ייצור ושיווק . הוזינחה אמנם פותח את ספרו בתיאור תנאי החיים הקשים ששררו בתקופה המתוארת , ובשאר הפרקים בוקעת ועולה מדי פעם הארציות ותופסת את תשומת דעתו של הקורא . אולם כל אלה אינם אלא רקע ; הנושא העיקרי של 'בסתיו ימי הביניים' אינה המציאות הממשית , אלא מה שהוזינחה מכנה לפעמים בשם ' החלומות' של התקופה , היינו : הלכי הרוח , האידיאלים השוררים והדימויים האוטופיים של החברה הבורגנדית בשלהי ימי הביניים . ב'מציאות' שהוזינחה מתאר אותה תופסים יסודות אלה מקום מרכזי . יחסם של אדם וחברה אל האידיאלים שלהם , האופן שבו הם משליכים כלפי חוץ את משאלות לבם , קובעים את דמותם . בפרק השני של הספר שלפנינו אומר הוזינחה , כי בכל הזמנים נתקיימו שלוש גישות יסוד אל החיים האידיאליים . הגישה האחת כרוכה בשלילתה של המציאות הארצית ; האידיאל , שהוא מושלם מטיבו , אינו יכול לדור במציאות הארצית הפגומה , הוא משוכן בתחום שהוא מעבר לעולם הזה , וכדי להגיע אליו חייב אדם לנטוש את הארציות . זו היתד , גישתה של הנזירות . הגישה השנייה היא הניסיון לשפר ולשכלל את מציאות החיים עלי אדמות , ולקרבם בהדרגה אל האידיאל . גישה זו מקובלת בחברה החילונית המודרנית , המאמינה ב'קידמה' והמשתיתה את תפיסת עולמה על הנחות אופטימיות . החברה המתוארת בספרו של הוזינחה אינה שוללת באופן עקרוני את העולם הארצי , אך גם אינה יודעת את האופטימיות השטחית של האמונה ב'פרוגרס . ' חברה זו מגלמת גישה שלישית , שהוזינחה מכנה אותה גישת החלום . חברה זו מציירת תמונה דמיונית של חיים אידיאליים , וההשתקעות באותה מציאות דמיונית נעשית למרכיב רב חשיבות בתרבות כולה . נדמה כי מותר כאן לדבר על אוטופיה כמרכיב של חיי תקופה ובאספקלריה שלהם גם יחד . במרכז ספרו של הוזינחה עומד הניסיון לתאר את אופי האוטופיות של שלהי ימי הביניים , ולדון במסכת היחסים הסבוכה שבין שתי רמות של מציאות : מציאות החלום והמציאות הארצית הריאלית . לאור זיקה הדדית זו מנתח הוזינחה את האידיאל של האבירות , את דפוסיה של האהבה , את דימוייהם ומגמותיהם של החיים הדתיים ; לאורה של מסכת יחסים זו הוא גם מנתח את ביטוייה הממשיים המיוחדים של התרבות , ובראש וראשונה של הציור .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help