sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

זו היא סימן ההיכר של התרבות האירופית — במיוחד הבורגודנית — במאה החמש עשרה . הוזינחה שואל למקורותיה של מגמה זו . ההיסטוריונים של המאה התשע עשרה וראשית המאה העשרים ראו בריאליזם זה ניתוק מן המסורת של ימי הביניים . הם ראו בתרבות הבורגונדית כעין השתקפות של הלכי הרוח הראציונאליסטיים של זמנם שלהם , וגילו בה מגמות חילוניות מפורשות . בפניית העורף למורשת הדתית הסימבולית של ימי הביניים , כר סברו אותם היסטוריונים , מציינת התרבות הבורגונדית ראשיתה המודעת של התקופה המודרנית . תחינתה אינו נכנס בפולמוס גלוי עם חוקרים אחרים , אולם ברקע ספרו עומדת תמיד השאלה , האם הגישה הראציונאליסטית נכונה היא . כלום לא ניתן להבין את הריאליזם של ואן אייק ושל הסופרים , האמנים והתיאולוגים בני זמנו , כפרי הבשל של מסורות ומגמות מימי הביניים דווקא , כסתיו הפורה ורווי הצבעים של ימי הביניים 1 ואכן , עניינו ההיסטורי של הספר שלנו הוא להראות , כי הצימאון למציאות במאות הארבע עשרה והחמש עשרה , הריאליזם המדהים של הציירים , המוחשיות היתירה בדברי הסופרים ובחזונות המיסטיקאים אינם מציינים התחלה של תקופה חדשה , אלא הם הבשלה אחרונה ומימוש מלא של מגמות , שפעלו במשך מאות בשנים . התרבות והאמנות של בורגונדיה אינן ריניסאנס , הן 'הסתיר של ימי הביניים . הנחה היסטורית זו סתרה , כאמור , את התפיסות המקובלות בזמנו . היה בה חידוש רב , והיא בהכרח עוררה ויכוח ופולמוס . אך לא פחות מחדשת וסוטה מדפוסים מקובלים היתד . גם הדרך שבה הגיע הוזינחה אל הנחתו זו . אין הוא מנתח תהליכים חברתיים , מדיניים או אחרים , כמנהגם של ההיסטוריונים , ואין הוא נזקק למינוח 'מקצועי . ' יתר על כן : בספר שלפנינו אין הוזינחה מספר עלילה כלשהי , אין הוא עוקב אחרי התפתחויות כלשהן , ואין בעצם מקום להבחנה בין מוקדם ומאוחר . עיסוקו של הוזינחה מתמקד בתיאור רחב ידיים של מצב . במקום התהליך הדינאמי של האירועים המתרחשים מעמיד הוזינחה תיאורו של מצב , כאילו הזמן אינו תופס בו . מבחינה זו של תיאור מצב יציב יש זיקה רוחנית עמוקה בין הצייר ואן אייק , שאפשר שהוא גיבורו הראשי של הספר , ובין הוזינחה עצמו . עינו החדה של ואן אייק נתברכה בכושר קליטה כמעט בלתי מוגבל , אמנותו נוטה לתיאור פאנ 1 ראמה , ומכחולו ניחן ביכולת לחשוף את ממדיו הכמוסים של כל פרט במציאות , אך מעטים ביצירתו יסודות העלילה הדראמאתית , ההתרחשות . אפשר לומר , כי במקום גישתם הרגילה של ההיסטוריונים ( תיאור עלילה המתרחשת בזמן ) ק ) ם הוזינחה בספרו את גישתו של הצייר . אין הוא מספר תולדות , אלא מתאר מציאות שהוא מסתכל בה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help