sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

נכונותם להפנות את חבריהם השרויים במצוקה לעזרה כזאת Raviv , ) Raviv , Vago-Gefen & Schachter-Fink , 2009 ; Raviv , Sills , Raviv & . ( Wilansky , 2000 מדובר בפרדיגמה מחקרית , שבמסגרתה הוצג לבני נוער סיפור קצר שתיאר מקרה של נער או של נערה השרויים במצוקה נפשית . המשתתפים נתבקשו להעריך עד כמה כדאי לדמות , גיבורת הסיפור , לפנות לייעוך פסיכולוגי . בקבוצה אחרת ( או באותה קבוצה בחלק אחר של השאלון ) נתבקשו המשתתפים , תלמידי תיכון , להשיב על השאלה ההיפותטית : "לו אתה היית במצב כזה , עד כמה אתה מעריך שהיית פונה לעזרת פסיכולוג . " ? מסתבר שקל יותר להפנות את זולתך לפסיכולוג מאשר לפנות לפסיכולוג בעצמך . הפער בין הנכונות הגבוהה יחסית להפנות את ה"חבר" או את ה"חברה" ההיפותטיים לייעול נפשי לבין נכונותו של האדם עצמו לפנות לייעוץ נפשי מלמד כי קיים גם "פער שירות פנימי . " מושג זה מתרגם את המושג הסטטיסטי-אפידמיולוגי למהות פנימית , המשקפת את החוויה של שקלול העלויות שהמתבגר עושה במודע ושלא במודע , כשעליו להחליט אם לפנות לעזרה לגורם מקצועי או לגורם תמיכה טבעי . המסקנה מעבודות אלה ומחלק מן העבודות המופיעות בקובץ זה היא שאכן לא קל להתבגר , ולא קל למתבגר להיעזר . מכאן נגזרת המסקנה שיש חשיבות רבה לערנות הצוות החינוכי והטיפולי במסגרות חינוך של מתבגרים . יש לשים לב להתנהגויות שהן בגדר נורות אזהרה . חשוב ליצור קשרי אמון ונסיבות שיקלו את הפנייה לעזרה . יש חשיבות רבה לעידוד מודעות עצמית ודה-סטיגמטיזציה של העזרה הנפשית . חשוב לטפח רגישות לזולת ולמצוקותיו ולהיעזר בקבוצת העמיתים ( peer group ) כמערכת תמיכה בפועל וכגורם מתווך המפנה לעזרה מקצועית . כדאי להשקיע בחינוך המעביר מסר שדיווח על חבר השרוי במצוקה אינו " הלשנה" אלא תמיכה . ולא דיברנו עוד על סיוע להורי מתבגרים ועידודם לפנות לייעוץ , לעתים עוד לפני יידוע המתבגר . מתן כלים להתמודדות בידי

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help