sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בין היהודים למין האנושי והן להבנת הפרשנות שאנו נותנים למשפט הספציפי שלנו" " ) ספר בראשית והחוק הטבעי , " תכלת , 14 אביב התשס"ג . ( 2003 / במסגרת טיעונו דן נובק בשבע מצוות בני נוח ובייחוד בהיבטים האוניברסליים של שלוש מהן : איסורי עבודה זרה , גילוי עריות ושפיכות דמים . ברצוני להתמקד במסקנות הבעייתיות של נובק בכל הנוגע לאיסור גילוי עריות . הרעיון היהודי שביסוד איסור זה , לדעת נובק , הוא החשיבות העליונה של המשפחה כתא הבסיסי של הקהילה . לאור חשיבות זו מתבקש גידורה של המיניות לצורך העמדת צאצאים ובניית המשפחה בלבד . האוניברסליות של איסור גילוי העריות מתבטאת , על פי נובק , בכך שכל קהילה הנשענת על התא המשפחתי צריכה להגביל את ביטויי המיניות על מנת לשמר את זהותה . נובק מבקר קשות הן את המתירנות המינית במערב אירופה והן את המתירנות המינית בקרב היהודים . הגישה האוניברסלית שנקט נובק בתחילת המאמר , זו החותרת להציג את עם ישראל כחלק ממשפחת העמים , הובילה אותו לא רק לרעיון פרטיקולרי לאומי , שהוא מתקבל על הדעת , אלא גם לדחייה של ערכי יסוד כמו מעמד האישה דחייה שלטעמי אינה מתקבלת על הדעת . איסור גילוי עריות קשור אמנם למעמדה המרכזי של המשפחה בעולם היהודי , אך הוא גם נוצל בידי רבנים בכל הדורות להותרת האישה בשולי החיים החברתיים והדתיים של העם . ההרחקה מן העריות הביאה , למשל , לאיסור הסתכלות בנשים ( תלמוד בבלי , שבת סד ע"ב ) ואיסור שמיעת קול אישה או חשיפת שער ראשה ( תלמוד בבלי , ברכות כד ע " א ) - דרישות שפגעו מאוד ביכולתן של הנשים להיכנס למעגל החיים של הקהילה . יש , ללא ספק , חיבור הדוק בין איסורי העריות לסוגיית הצניעות וקשה , אם לא בלתי אפשרי , להפריד היום בין האיסור המקורי להשלכות הקשות שהיו לו על מעמד האישה במשך הדורות . אחד מן האתגרים היהודיים הגדולים בימינו הוא מציאת הדרך לשמר את התרבות היהודית ( וזה כולל מציאת בן זוג יהודי ) תוך שמירה על ההישג הגדול של שיפור מעמד הנשים בחברה . לאתגר הזה שני פתרונות קלים - האחד , פתרונו של נובק והוא כולל בתוכו מניה וביה גם פגיעה קשה במעמד האישה , והאחר , בחירה בחיים במדינת ישראל , אשר בה , לפחות בשנים הקרובות , אנו פטורים מן הקונפליקט בין המתירנות המינית לקיומו של העם היהודי . יאיר אלדן ירושלים יהדות אמריקה לעורכים , סמואל פרידמן כותב על הצלחת החברה האורתודוקסית בארצות הברית , ועל המאבקים בין שני קצות הקשת היהודית אמריקנית הקצה המסורתי והקצה המתבולל ( ראה סקירתו של ג ' ף יעקובי על ספרו של סמואל פרידמן יהודי עד יהודי "יהדות אמריקה ? סוף הסכסוך , " תכלת , 14 אביב התשס"ג . ( 2003 / על פי פרידמן , הקבוצות השונות של יהודי ארצות הברית העבירו את עשר או עשרים השנים האחרונות בגיבוש גרסאות

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help